Da Steinunn Egilsdóttir søgte et job i Kundeservice hos 3, var det mest for at prøve noget nyt. Men hun opdagede hurtigt, at 3 var en arbejdsplads fuld af muligheder. I dag, fire et halvt år senere, er hun Projektleder i Optimization & Projects og læser sideløbende på 3Academy. For hende handler det ikke om at vælge én vej, men om at samle erfaringer, værktøjer og viden, der hele tiden åbner nye døre.
Jeg sidder som Projektleder i Optimization & Projects, hvor jeg er med til at optimere interne processer og sikre, at vores assisterede salgskanaler - kundeservice, telesalg og butikkerne - er klædt godt på, når der er nyheder fra forretningen.
Vi sørger for at koordinere de nye arbejdsgange med øvrige afdelinger og sikre, at der findes guides og materialer, så alle ved, hvordan de skal håndtere konkrete situationer i dialogen med kunderne.
Hvad der umiddelbart tiltalte mig, var både mit eksisterende kendskab til 3 fra mit eget kundeforhold - som jeg har haft, siden jeg flyttede til Danmark fra Island som 10-årig - og min fascination af tech. Da jeg kiggede efter nye muligheder, faldt jeg over stillingen i Kundeservice og tænkte: det prøver jeg! Jeg havde overvejet at søge ind på en uddannelse, men jeg kan godt lide at tage ét skridt ad gangen. Derfor var Kundeservice et perfekt sted at starte, fordi jeg kunne holde mange muligheder åbne. Jeg anede ikke, at det skulle blive starten på en hel karrierevej - men det blev det.
Jeg startede jo som rådgiver i Kundeservice, men ret hurtigt åbnede der sig nye muligheder. Jeg skiftede til Workforce Management, som Drift koordinator, hvor jeg begyndte at have daglig kontakt med flere forskellige afdelinger i virksomheden. Da en kollega gik på barsel, fik jeg lov til at tage over på nogle af hendes projektopgaver, hvilket blev mit første møde med projektarbejde, og efterfølgende udviklede sig til min forrige stilling som Project Koordinator. Det åbnede en helt ny vej for mig og er grunden til, at jeg i dag sidder som Projektleder.
At have siddet i flere forskellige afdelinger giver mig en helt særlig forståelse for, hvordan tingene hænger sammen på tværs af virksomheden. Når man selv har siddet i Kundeservice og talt med kunderne, ved man hvor vigtigt det er, at systemer og processer fungerer gnidningsfrit. I Workforce Management lærte jeg, hvor meget planlægning og koordinering betyder for driften, og hvordan en optimal drift påvirker kundeoplevelsen - og i dag kan jeg trække på de erfaringer hver eneste dag. Jeg tror virkelig, det er en styrke at have prøvet flere forskellige roller i samme virksomhed. Man forstår det hele meget bedre, når man selv har været der.
Fordi det er så varieret! Projekterne kan være meget forskellige - nogle er teknisk tunge, andre handler om adfærdsmønstre eller andre forhold, der knytter sig til mennesker. Jeg får lov til at arbejde tæt sammen med mange forskellige mennesker og bliver hele tiden klogere på processer, koncepter og overordnet, hvordan en virksomhed fungerer. Det er et job, hvor ingen dage er ens - og det kan jeg rigtig godt lide.
Jeg har altid elsket at lære og blive klogere på nye ting, men jeg synes, det er svært at binde mig til én uddannelse. Tidligere sad jeg kun og læste derhjemme for min egen skyld, og der fik jeg jo ikke noget bevis på nytilegnede kompetencer. Med 3Academy kan jeg skræddersy mit eget forløb og kun tage de fag, jeg synes er spændende - og samtidig få et certifikat, som jeg kan skrive på mit cv. Det har givet mig en masse ny viden og en kæmpe motivation til at udvikle mig.
Nej tværtimod. Jeg har en chef, der giver mig fleksibilitet, og fagene er bygget op, så de kan passe ind i en travl hverdag. Og fordi undervisningen hænger tæt sammen med ens arbejde, føles det ikke som to adskilte ting. Når jeg lærer noget nyt på 3Academy, kan jeg bruge det i mit arbejde - og når jeg sidder med opgaver på jobbet, kan jeg tage erfaringerne med ind i undervisningen.
Det har gjort en stor forskel. Jeg føler, at jeg hele tiden får ny viden, jeg kan bruge direkte i mit arbejde. Det føles lidt som at have en værktøjskasse, der bare bliver større og større. Samtidig forstår jeg nu de faglige termer og baggrunden bag beslutninger meget bedre, så jeg generelt kan bidrage mere kvalificeret. Hver gang jeg færdiggør et fag, bliver jeg endnu mere motiveret til at læse videre og lære noget nyt.
Gør det! Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen, der ikke ville få noget ud af det. Om man har en uddannelse i forvejen eller ej, kan man altid blive klogere. Det fede er, at man bare kan tage det fag, man synes er spændende og relevant for sit arbejde. Jeg vidste slet ikke, at det var en mulighed at skræddersy min egen udvikling - derfor føler jeg mig meget privilegeret over at have fået tilbudt 3Academy.
Jeg prøver at lade være med at planlægge alt for langt frem - jeg kan godt lide at have dørene åbne og tage tingene hen ad vejen. Jeg starter på statistik næste gang, og jeg glæder mig til at se, hvor det kan føre mig hen. Hos 3 dukker der hele tiden nye muligheder op, og det er en af de ting, jeg sætter mest pris på her.