Besa Avzija

Salgsleder i 3Butik

Hvorfor ville du gerne være i lige præcis en 3 butik?

Jeg har tidligere været i et callcenter, men jeg savnede den fysiske kundekontakt, og derfor ville jeg gerne ind i en butik. Jeg blev fanget af den måde 3-butikkerne så ud på og blev præsenteret på udadtil. 3 tiltalte mig, fordi jeg havde hørt, at der var en stærk kultur, og fordi jeg godt kunne lide den måde butikkerne så ud på. Der var bare noget over det, der sagde, at jeg skulle arbejde i 3, når jeg gik forbi en butik.

Så du gik bare forbi en 3-butik en dag, og så kom idéen om at arbejde for 3?

Ja, det gjorde den. Jeg gik en dag forbi 3-butikken i shoppingcenteret City 2 i Høje Taastrup. Der stod nogle medarbejdere ved indgangen til butikken, og så tænkte jeg "hvorfor ikke 3?". Min bror arbejdede i en anden tele-butik i centeret, så jeg spurgte ham, om de kendte nogen af dem, der arbejdede i 3, og det gjorde de. På den måde kom jeg til at tale med butikschefen derinde. Så kom jeg til en samtale, og så blev jeg ansat en måned efter.

Nu har du så arbejdet dig op til at være salgsleder, som du har været i snart to år. Hvad er det vigtigste, der skal være på plads for at en butik kan fungere?

Det er helt klart, at man har den rette indstilling og et klart mål. Men for at man skal kunne lykkes, og vide, at man kan få succes med sit arbejde, så skal man have sat nogle klart definerede mål for den enkelte dag, for ugen, for måneden og for året. Det arbejder jeg meget med til hverdag, hvor jeg sætter mål for andre medarbejdere, men også for mig selv. Når vi indfrier vores mål, så er det selvfølgelig med til at gøre, at vi har en vellykket dag på arbejde.

Hvad indebærer det at have den rette indstilling til jobbet?

Det handler om mindset. Det er jo ikke altid lige nemt at stå i en butik. Nogle dage kan der være mere travlt end andre, og her er det vigtigt, at man ikke må gå i stå. Vores fornemmeste opgave er at gøre kunderne tilfredse uanset, hvor travlt der er. Vi træner os selv ved at eksponere hinanden for forskellige opgaver, så man ikke laver det samme hele tiden, så alle bliver lige så gode generalister som specialister.

Vi har forskellige salgskanaler, vi har kundeservice, og vi har nogle Hero-produkter, vi tager os af og skiftes til at tage lead på. Det gør vi for at holde salgsindstillingen ved lige hele tiden. I perioder hvor der er stille, fokuserer vi på virkeligt at gå i detaljen med at optimere kundeoplevelsen. Der er altid plads til små detaljeforbedringer i kundeserviceoplevelsen og ting, der kan pudses af og rettes til.

De stille perioder er vores chance for virkeligt at "nørde igennem" på optimering af kunde- og salgsoplevelsen. Derfor har vi på en måde lige så travlt i de stille perioder, som når der er mange kunder i butikken på samme tid. De ting vi lærer i de stille perioder ved at gå i detaljen, tager vi med på de dage, hvor der er travlt, så vi hele tiden bliver bedre og klogere på vores arbejdsopgaver.

Du har været i fire butikker inklusive denne. Hvad har du fået ud af at være i flere 3-butikker?

Der er forskellige typer af klientel alt efter, hvilken butik man er i. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man lærer at finde og tilpasse sin salgsstil ud fra forskellige kundekontakter og kundetyper. Da jeg havde været i den første butik i noget tid, blev jeg spurgt, om jeg havde lyst til at komme til en butik, hvor der skete lidt mere. Det ville jeg gerne, fordi jeg vidste, at jeg blev nødt til at gribe tingene an på en anden måde.

Det, man får ud af at skifte butik, er, at man lærer sig selv bedre at kende. Du får lov til at udfolde salgsevner på en anden måde. Du går jo på niveau med den kunde, du står over for, når du skal føre en salgsdialog.

Så du lærer en del om dig selv, når du står i de mange forskellige situationer, som man kommer ud for i en butik med forskellige typer af kunder. Derfor lærer du også en masse om salgsteknikker ved at prøve dem af og øve dig i dem, alt efter hvilken type kunde, der er tale om, og hvilken butikschef du har. Jeg har haft tre forskellige butikschefer, og de har givet mig hver sin gave ift. salgsteknikker.

Du er også i gang med nogle kurser på 3Academy. Hvad vil du gerne specialisere dig indenfor og hvorfor?

Jeg vil gerne specialisere mig i ledelse. Det er spændende, fordi det er så bredt, og det har meget at gøre med, hvordan jeg arbejder i min hverdag, så jeg kan bruge det i praksis. Så ikke nok med, at jeg får lov til at udfolde mig personligt, så får jeg også den samme mulighed professionelt, og rent faktisk bruge de værktøjer, vi får på 3Academy.

På længere sigt vil jeg gerne have en professionsbachelor i organisation og ledelse på CPH Business.

Hvornår har du haft en rigtig god dag på arbejde?

Det har jeg, når jeg kan se, at mine medarbejdere har leveret et godt stykke arbejde, og når jeg selv har gjort det, og vi har nået vores salgsmål. Og så selvfølgelig også når jeg kan se, at dagens indsats ikke bare gavner stemningen i dag, men også i morgen. Det er vigtigt, at jeg kan mærke glæde og god stemning, og at jeg kan gå glad hjem fra arbejde, fordi vi har leveret et godt resultat.

Hvad synes du, er det bedste ved at være en del af 3?

Det er helt klart den mangfoldighed, der er i hele virksomheden. Du er ikke bare salgsleder, du er stadig Besa, og du bliver ikke dømt på nogen måder. Jeg er en af de få kvindelige salgsledere i organisationen, men egentligt har jobbet ikke noget at gøre med, om du er kvinde eller mand. Det har noget med at gøre, om du kan og vil det for at få succes med dit arbejde.

Der er plads til alle, og det tror jeg, er det vigtigste at sige om virksomheden, for det er der virkelig.

Fakta

Navn: Besa Avzija

Alder: 24 år

Stilling: Salgsleder i 3Butikken på Falkonér Allé, Frederiksberg

Antal år i OiSTER/3: 4 år

Uddannelse: Begyndt på 3Academy i 2021