3’s kunder slog ny datarekord på Roskilde

5. juli 2015

Der blev streamet musik og film og oploadet uendelige mængder data til de sociale medier fra dette års Roskilde Festival. Teleselskabet 3’s kunder slog endnu engang rekord i mobilforbrug på festivalen og brugte tilsammen, hvad der svarer til én persons streaming af musik i 64 år. Brugen af sms faldt til gengæld med 36%.

Der var fuldt tryk på mobiltrafikken under hele Roskilde Festival 2015. Siden festivalens start 26. juni er der gået 24,2 TB data gennem 3’s netværk. Dermed var forbruget 45% højere end sidste år og svarer til uafbrudt streaming af musik på en tjeneste som Deezer i 64 år eller streaming af Netflix i 448 døgn.

3 var forberedt på, at kunderne ville slå sidste års rekord og havde derfor opgraderet og udbygget netværket på Roskilde Festival ved at etablere 3 nye mobilplatforme, så der var 12 mobilmaster på og omkring festivalområdet.

God forbindelse gav rekordforbrug
Hos 3 er man godt tilfredse med den leverede dækning og kapacitet på festivalen og ser dette som en del af forklaringen på årets rekordforbrug.
”Når folk mærker, at der er godt hul igennem på netværket og de kan oploade og streame, så gør de det også mere end ellers. Vi har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger undervejs, hvor folk var overraskede over, hvor god forbindelsen var. Det må skyldes, at de er blevet vant til, at der kan være lidt spidsbelastninger ved de helt store koncerter. Men vi er rigtig godt tilfredse med resultatet i år, og rekorden taler jo næsten for sig selv,” siger Stefan  Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.

Han forklarer desuden det rekordstore forbrug med, at folk så meget Netflix og streamede store mængder musik ude i campingområderne samt at mange festivalgæster havde en iPhone 6 eller iPhone6 Plus med på festival. Disse telefoner er først kommet på markedet efter festivalen i 2014, og de har større skærme med højere opløsning, som dermed bruger mere data.

FAKTA:

Trafik i 3’s netværk på Roskilde Festival i perioden 26. juni – 5. juli 2015

• 24,2TB data hvilket er 45% mere data i forhold til sidste års festival
    Forbruget svarer til én persons
    • Uafbrudte streaming af Netflix i 448 døgn eller
    • Uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 64 år

• 2.025.650 talekald, hvilket er 5% flere end sidste år

• 1.586.320 taleminutter, hvilket er 11% mere end sidste år

• 1.910.620 sms’er, hvilket er 36% mindre end sidste år

• Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde Festivalen var 3. juli 2015 mellem kl. 17:00 og 18:00, hvor der gik 207,9GB data genne netværket på festivalen. Marie Key spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.

Du kan læse mere om 3 på 3.dk  og se billeder fra 3’s aktiviteter på Roskilde Festival via #3rf15 .