3 sætter fuldt blus på Roskilde Festival

26. juni 2015

Sidste år slog 3’s kunder alle rekorder på Roskilde Festival og brugte næsten 17 TB data i løbet af festivalen. Det svarer til streaming af film på Netflix i 315 døgn eller streaming af musik på Spotify i 45 år. Dataforbruget forventes at stige markant igen i år, og derfor har 3 øget netværkskapaciteten – bl.a. foran Orange Scene.

Når flere end 130.000 mennesker fra i morgen indtager Roskilde Festival, vil luften summe af mobiltelefoner, der som aldrig før tager billeder og video og deler oplevelsen på de sociale medier. 3 forventer, at selskabets kunder slår sidste års rekord i dataforbrug på Roskilde Festival med flere længder. I 2014 brugte 3’s kunder næsten 17 TB data i løbet af festivalen. Det svarer til streaming af film på Netflix i 315 døgn eller streaming af musik på Spotify i 45 år. Det astronomiske forbrug stiller høje krav til det mobile netværk – og derfor sørger 3 igen i år for at skrue endnu højere op for netværket.

Større skærme bruger mere data

”Vores kunder er klart overrepræsenteret på Roskilde Festival, og derfor sætter vi en ære i at give dem en god mobiloplevelse på festivalen. 3’s kunder er danmarksmestre i dataforbrug, og vi ved, at de også på festival streamer løs på deres mobiltelefoner, som får større og større skærme. Og dét er med til at udfordre netværket på Roskilde Festival. Vi har derfor styrket netværket i år med forhøjet kapacitet. Ved Orange Scene hvor presset på netværket ofte er størst, har vi i år placeret en ekstra mast for at dække dette område endnu bedre med både 3G og 4G”, siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3 Danmark.

3 har samlet set styrket netværket i år ved at etablere 3 nye mobilplatforme, så der nu er 12 mobilmaster på og omkring festivalområdet, der både giver 3G og 4G dækning med en maksimal kapacitet samt opgraderet de eksisterende master, hvor muligt, for at imødekomme den forventede stigning i trafikken i netværket.

Gratis opladning til alle
Netop kombinationen af den voksende skærmstørrelse på mobilerne og det store forbrug kræver gentagen opladning af selv de bedste mobiler i løbet af en festival. 3 har de sidste tre år tilbudt gratis opladning på sin egen 3Reload stand på Roskilde Festival, og i år udvider 3 tilbuddet om opladning til at omfatte de 12 kombinerede garderobe- og ladestande på festivalen. 3 forventer at skulle oplade mobiltelefoner hele 175.000 gange i løbet af festivalen.

Fakta om 3’s kunder på Roskilde Festival i 2014
I 2014 var op imod en tredjedel af gæsterne på Roskilde Festival 3-kunder

Samlet antal talekald: 1,931 mio.
Samlet antal sendte sms’er: 2,98 mio.
Samlet mængde datatrafik: 16,7 TB – hvilket ca. svarer til

-        315 døgns kontinuerlig Netflix streaming i HD kvalitet

-        45 års kontinuerlig Spotify streaming i normal kvalitet

Travleste time:
Talekald: 33.837 opkald mellem kl. 18.00 og 19.00 søndag den 29. juni
SMS: 55.861 sms’er mellem kl. 20.00 og 21.00 torsdag den 3. juli
Datatrafik: 154 GB data mellem kl. 18.00 og 19.00 lørdag den 5. juli

Travleste døgn:
Talekald: 275.300 opkald fredag den 4. juli
SMS: 511.400 sms’er lørdag den 5. juli
Data: 2.497 GB data fredag den 4. juli

3 er klar til Roskilde Festival 2015

• Ved årets Roskilde Festival er 3 eksklusiv partner inden for mobiltelefoni.
  • 3 bidrager med:
    • Et mobilnetværk med ekstra kapacitet – 3 udvider i år bl.a. med yderligere en mobilmast ved Orange Scene
    • App’en Crowdsearch, der giver mulighed for at søge efter Facebook-venner i nærheden og se, hvor de er på festivalen og hvilke koncerter de er til. Den er gratis og tilgængelig for alle i App Store
    • En stor 3Reload stand på festivalpladsen med gratis opladning til alle og ’mobile aid’, hvis mobilen strejker eller er blevet væk
    • Gratis opladning til alle i 12 kombinerede garderober og ladestationer på festivalen
    • Fem smarttable bordtennisborde med indbygget opladning, hvor der løbende afholdes konkurrencer
    • 10 loungebænke med indbyggede stik til opladning
    • Følg 3 på Roskilde Festival på #3rf15 og www.3.dk/roskilde2015

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.