Vi glemmer at forsikre vores smartphone

En undersøgelse fortaget af AB Analyse for teleselskabet 3 viser, at næsten 50 procent af os ikke ved, at en indboforsikring ikke dækker skader på vores smartphone. Samtidig er der rigtig mange unge, der slet ikke har en indboforsikring og derfor står helt uden sikkerhed, når skaden sker.

Selvom næsten 70 procent af danskerne ejer en smartphone, så er det langt fra alle, der har forsikret den. Det skyldes især, at de tror, deres indboforsikring dækker, viser en undersøgelse. Men det gør den ikke. Hvis mobilen bliver ødelagt, kræver det enten en tilkøbsforsikring til indboforsikringen eller en særlig smartphoneforsikring, som kan købes der, man køber sin smartphone.

Ifølge 3’s undersøgelse beskadiger mere end 12 procent af danskerne deres smartphone inden for de første 12 måneder. Andre undersøgelser viser, at hver tredje dansker har været ude for, at deres mobil er gået i stykker ved et uheld. Langt de fleste skader sker, fordi man taber sin smartphone på jorden. Oveni kommer tyverierne, der ifølge flere forsikringsselskaber er mangedoblet de seneste år.

”En smartphone løber hurtigt op i 5000-6000 kroner, fordi det er et stykke værdifuldt elektronik. Det kan derfor hurtigt blive dyrt, hvis man har sin smartphone med overalt, hvor skader og tyveri kan ske. Moderne mennesker, der er afhængige af at være i kontakt med omverdenen hele tiden, kan ikke lade sig kue af de her risici. De har brug for at være frit bevægelige uden at bekymre sig om deres smartphone. Derfor tilbyder vi nu 3Forsikring til vores kunder”, siger David Elsass, direktør for privatmarkedet i 3 Danmark

Særligt unge mennesker hører til den gruppe, der lever et aktivt liv på farten. Men tal fra Forsikring & Pension viser, at kun hver tredje unge mellem 21-24 år har en indboforsikring. Og uden indboforsikring har de slet ikke mulighed for at tegne en tilkøbsforsikring. Det betyder, at disse unge kun får forsikret skader på deres smartphones, hvis de køber en forsikring hos deres teleselskab.

Undersøgelsen viser også, at selvom vi ikke har helt tjek på vores forsikringer, så er vi faktisk ret bekymrede for at få skader på vores smartphone eller miste den på anden vis. Men selvom vi frygter skader, så får den manglende viden om, hvad forsikringer egentlig dækker, og hvorfor de er vigtige, os ikke til at reagere. Resultatet er, at mange står uden forsikring, når uheldet rammer, og derfor kan se frem til en unødvendig regning for reparationen af deres Smartphone eller for en ny smartphone.

3 tilbyder en forsikring, der dækker smartphones ved både skader og tyveri, og som kun koster 59 kroner om måneden – uanset type af tablet eller smartphone. De første tre måneder er gratis, og så dækker den i 24 måneder uden binding. Ved brug af forsikringen er der en selvrisiko på 499 kr. Ved anden skade indenfor 12 måneder fordobles selvrisikoen til 998 kroner.

For yderligere information se 3.dk/forsikring

Yderligere information til medierne:

Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.