Fuld fart på 3’s netværksudvikling

29. december 2014

Det forpligter at have de mest avancerede mobilbrugere som kunder. Derfor har 3 også i 2014 bygget nye master, opgraderet de eksisterende såvel som kernenetværket med de nyeste teknologier som fx Carrier Aggregation, så brugerne fortsat får et stabilt og bredt dækkende netværk med meget høje hastigheder. 3 fortsætter denne udvikling i det kommende år, hvor nyheder som VoWiFi og VoLTE (Voice over Wifi og Voice over LTE) også introduceres.

3 er stadig Danmarks absolut førende teleselskab, når det gælder mobilt bredbånd. Således bruger hver 3-kunde betydeligt mere data i sammenligning med kunderne hos ethvert andet teleselskab. 3’s andel af datatrafikken på det mobile bredbånd i Danmark var i 2014 knap 60 procent. I det kommende år lancerer 3 VoWiFi og VoLTE, hvilket giver nye muligheder. Også her er brugernes oplevelse i centrum.

”Vores kunder er Danmarksmestre i at bruge data, og det forpligter. Vi dækker nu over 85 procent af befolkningen med vores 4G netværk. Vi har opgraderet over 400 master og herunder vores kernenetværk, og det fortsætter vi med i 2015 for både 3G og 4G. Kombinationen af 3G og 4G sikrer nemlig, at man altid kan opnå høje hastigheder og dermed en blød overgang i hastigheder, når man bevæger sig uden for de meget høje hastigheder på 4G-netværket”, siger David Elsass, direktør for privatmarkedet i 3 Danmark.

VoWiFi og VoLTE i 2015

I dag streamer vi 80 procent af al datatrafik inden døre og med teknologien forbedres den indendørs dækning betydeligt, fordi fysiske faktorer som landskab, bygninger og vejr elimineres. Det vil derfor have stor betydning uanset, om man bor i byen eller i yderområderne. Samtidig åbner teknologien op for nye muligheder, hvor man fx kan have en hurtig dataforbindelse, samtidig med at man taler. Og i modsætning til kendte tjenester som fx Skype, så er VoWiFi integreret og derfor ikke noget, man som forbruger skal tænke over.

”Vi har behov for at være på og for at dele - uanset om vi er på arbejde, derhjemme, på vej fra et sted til et andet, i festivalland langt fra byområderne eller for den sags skyld på ferie i udlandet. Det interessante ved teknologien er, at vi ikke længere skal tale om enten WiFi eller 3G/4G. Mulighederne smelter simpelthen sammen. Resultatet bliver både nye tekniske muligheder, hvor man fx streamer film og taler samtidig - og en bedre brugeroplevelse, fordi teknologien ikke kræver særlige apps eller lignende”, siger David Elsass.

I det kommende år fortsætter 3 netværksudviklingen. Generelt vil der ske opgraderinger af eksisterende sites, men 3 forventer også at opføre en række helt nye mastepositioner i løbet af 2015. Også kapaciteten udvides og både rækkevidde og indendørs dækning forbedres fortsat bl.a. med 900 og 2600 MHz-båndene. Samtidig øger 3 fokus på trekantsområdet i Jylland samt motorvejsstrækninger og enkelte udvalgte byer, hvor dækningen kan blive bedre.

Også Carrier Aggregation kommer til at spille en større rolle. 3 opgraderer 4G/LTE netværket med Carrier Aggregation, der er en sammenlægning af frekvensbånd. Sammenlægningen af frekvensbånd betyder betydeligt højere hastigheder, hvilket har betydning for, hvad man kan foretage sig på nettet.

3 har implementeret Carrier Aggregation på over 150 master i år og forventer at opgradere et tilsvarende antal master i 2015. Og endelig vil 3 i 2015 inkludere endnu flere lande i 3LikeHome. 3 tog tidligere på året kampen op mod de høje roamingpriser, så man kunne tage de digitale vaner med på rejsen, uden ekstra omkostninger. Resultatet var over 7 procent vækst i basen af taleabonnementer.

Kontakt Hanne Damgaard, kommunikationskonsulent, 3 Danmark, e-mail: hanne.damgaard@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.