Mobilregningen løber løbsk for danske skirejsende

15. februar 2016

Over halvdelen af de danskere, der rejser på skiferie, har oplevet at få en ekstra mobilregning efter en ferie i udlandet. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for teleselskabet 3, der har løst problemet ved at droppe roamingafgifterne i 28 lande.

Netop nu nyder mange danskere skiferien i udlandet. Men ifølge en ny undersøgelse fra Wilke, så har 56 procent af de danskere, der rejser på skiferie, oplevet at få en ekstra mobilregning efter en ferie i udlandet. Samtidig angiver 30 procent af de adspurgte, at de næsten ikke bruger mobilen i udlandet på grund af de høje udlandstakster. Hos teleselskabet 3, der med konceptet 3LikeHome har droppet roamingafgifterne i USA, Hongkong og det meste af Europa, har man følgende kommentarer til undersøgelsen:

”Tallene viser, at danskerne gerne vil bruge mobilen på skiferien, men begrænses af frygten for ekstraregninger. Og det synes vi, er ærgerligt. Derfor droppede vi de høje roamingtakster for snart to år siden. Og selvom EU-kommissionen fra næste år afskaffer taksterne i Europa, så vil vi stadig være et skridt foran. Vi har nemlig inkluderet flere oversøiske lande, bl.a. USA, i vores koncept. Og uden at sige for meget, så kan vi snart løfte sløret for endnu en nyhed, der vil glæde vores kunder på rejsen,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

På forkant med EU-regler
EU-kommissionen vedtog sidste år nye regler for roamingpriser, som angiver, at forbrugerne fra juni 2017 skal betale det samme for at bruge mobilen i de øvrige EU-lande, som de gør derhjemme. 3 har imidlertid en ambition om at være på forkant med reguleringen af markedet. Og det kommer 3’s kunder til gode på årets skiferie.

”Vi ved, at mobilen er rigtig vigtig for danskerne. Især på skiferien, hvor de fleste gerne vil bruge apps til at tjekke de seneste sne-prognoser og måle fart og distance på pisterne. Mange vil også gerne dele udsigten fra skiliften på Snapchat og Instagram. Derfor betyder det meget for os, at vi kan give vores kunder tryghed og frihed til at bruge mobilen på rejsen. Også på de mest populære skidestinationer i og uden for Europa,” fortæller David Elsass.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen blandt danskere, der rejser på skiferie:
Har du oplevet at få en ekstra mobilregning efter en ferie i udlandet?
Ja: 56 %
Nej: 44 %

• Undersøgelsen er gennemført i Wilkes webpanel Wilke Wisdom
• Undersøgelsen er gennemført i perioden 21.01 til den 28.01 2016
• Undersøgelsen er gennemført repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført i alt 2.772 interviews, hvoraf 524 har angivet, at de skal på skiferie eller har været på skiferie i løbet af de sidste fem år.

Om 3LikeHome
• Med 3LikeHome kan 3’s privat- og erhvervskunder bruge deres smartphone i USA, Singapore, Puerto Rico, Amerikanske Jomfruøer samt det meste af Europa til samme pris som i Danmark.
• 3LikeHome omfatter i alt 28 lande: Amerikanske Jomfruøer, Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, Puerto Rico, San Marino, Schweiz, Singapore, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, USA, Wales og Østrig.
• Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

• 3LikeHome dækker:
o Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
o Modtagelse af kald og opkald til danske numre
o SMS/MMS til danske numre
o Op til 10 GB i op til 30 dage af gangen. Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement
o Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af CK Hutchison Holdings (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i CK Hutchison Holdings-gruppen, som har 3G-licenser i Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig.