Hver femte er serieutro

12. januar 2016

Vi sværger hinanden serietroskab og lover ikke at se forud. Alligevel kan hver femte dansker, som streamer, ikke holde nallerne fra serierne og lade være med at smugkigge. Det viser en ny undersøgelse fra teleselskabet 3.

Det kan nok betegnes som et harmløst sidespring. Faktum er dog, at én ud af fem danskere, som streamer, er deres seriepartner utro. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af teleselskabet 3, som har kastet nyt lys over vores streamingvaner.

Direkte adspurgt svarer 20 procent af danske kvinder og 17 procent af danske mænd, som streamer, at de har set forud, selvom de havde en aftale med en anden person om kun at se en bestemt serie sammen. Hos 3 er der dog ingen løftede pegefingre over for alle dem, som har svært ved at holde nallerne fra startknappen til streamingtjenesterne.

”Serieutroskab ryger nok i kategorien af den mere uskyldige af slagsen. Alligevel er det interessant at se, hvor mange danskere, som trods aftaler om det modsatte, ikke kan holde ventetiden ud og derfor ser forud af en serie. Det er dog fuldt forståeligt, for det bugner virkelig af kvalitetsindhold for tiden, siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark og fortsætter:

”Vi tager i øvrigt gerne vores del af ansvaret for danskernes serieutroskab. For selvom man er nødt til at stoppe midt i et afsnit af en serie, fordi man skal ud af døren, så kan man let se videre på sin telefon eller tablet, lige så snart man har ramt sædet i bussen eller toget.”

Kvinder vilde med seriemaraton
Kvindernes smugkiggeri kan skyldes, at de i særlig grad har taget seriestreaming til sig. Undersøgelsen fra 3 viser nemlig også, at 63 procent af kvinderne streamer, fordi det er muligt at se flere afsnit af samme serie i træk. Dette fænomen kaldes binge watching og er defineret ved, at man ser mellem to og seks afsnit af samme serie i træk.

Undersøgelsen fra 3 viser desuden, at knap ni ud af ti mener, at den største fordel ved streaming er fleksibiliteten og muligheden for at se film og serier, lige når det passer én. Derudover viser selskabets egen netværksdata, at streamingtrafikken er steget med 1000 procent fra 2012 til i dag og nu udgør cirka 60 procent af al datatrafik mod cirka 50 procent i 2012.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udarbejdet på baggrund af i alt 1.002 gennemførte interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Den er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel. Interviewene er gennemført i perioden 14. oktober – 21. oktober 2015.

Yderligere information:
Rikke Juul Hansen, PR- og kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af CK Hutchison Holdings (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i CK Hutchison Holdings-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig.

Har du nogensinde set forud, selvom du havde en aftale med en anden person om, at I kun så en serie sammen? / Er du?

(82)

(105)

(187)

Nej

(372)

(386)

(758)

Ved ikke

(34)

(23)

(57)

(1002)

Hvor tit sker det, at du ser to eller flere afsnit af gangen, når du streamer? / Er du?

Det sker ofte

(235)

(323)

(558)

Det sker en gang imellem

(128)

(125)

(253)

Det sker sjældent

(59)

(35)

(94)

Det sker aldrig

(56)

(28)

(84)

Ved ikke

(9)

(4)

(13)

(1002)

Hvilke fordele synes du, der er ved streaming af film og serier? / Er du?

Kvinde

Der er et stort udvalg af film

(90)

(67)