Danskerne glæder sig mere til festival end til ferie

28. juni 2016

Den vigtigste begivenhed for danskerne i løbet af det næste år er ikke lanceringen af den næste iPhone, ferie, rejser eller nytårsaften. I en ny undersøgelse, som Wilke har lavet for teleselskabet 3, svarer 29% procent af danskerne, at de glæder sig mest til at tage på festival med venner og familie.

Når musikken starter på Orange Scene på Roskilde Festival, vil luften summe af mobiltelefoner, der som aldrig før tager billeder, optager og deler festivaloplevelsen på de sociale medier. Festivaler har en topplacering på listen over, hvad danskerne glæder sig mest til i løbet af det næste år.

”Danskerne elsker festivaler, og festivaler har også en stor plads i 3’s DNA. Vi bestræber os på at skabe rammerne for den ultimative festivaloplevelse. Vores kunder er desuden danmarksmestre i dataforbrug og stærkt overrepræsenterede på Roskilde Festival, hvor de slår alle rekorder i dataforbrug år efter år. Med blandt andet gratis reparation af tilskadekomne mobiler, massevis af oplader-stande og 3’s Crowdsearch-app, som i år har fået nye lækre features, deler vi danskernes forkærlighed for festivalerne og de fantastiske øjeblikke der opstår undervejs, som man bare må dele via mobilen,” siger Head of Consumer Marketing i 3, Frederik Grønlund Scholten.

Skal man lave en top 9 over, hvilke begivenheder danskerne glæder sig mest til i løbet af det næste år, er festival med venner og familie på førstepladsen med 29%. På andenpladsen finder vi ”min fødselsdag”, som 20% glæder sig mest til, mens tredjepladsen går til ”andet”. Overraskende, og midt i det hele, er afholdelsen af ferie med 13%, mens 9% ser frem til nytårsaften og 5% til  rejser.

Mobilen er uundværlig på festival

Selvom undersøgelsen viser, at kun 3% glæder sig til lanceringen af den næste iPhone, så bliver mobilerne brugt flittigt på Roskilde Festival, og der er som regel fuld skrald på dataforbruget blandt 3’s kunder.

”Under festivaler bruges mobilen generelt til det hele – at holde kontakten med vennerne og familien derhjemme og massevis af delinger af billeder og videoer. Under sidste års Roskilde Festival brugte vores kunder fx 24,2 TB data på 3’s netværk, hvilket svarer til uafbrudt HD-streaming af Netflix i 448 døgn. Mobilen er et must-have for festivalgængerne, og som teleselskab er det vigtigt at være med til at danne rammerne for den ultimative mobiloplevelse”, siger Frederik Grønlund Scholten.

I år har 3 generelt oprustet deres netværk under sommerens mange festivaler og events, 3’s Crowdsearch-app til Roskilde Festival er blevet opdateret og teleselskabet er endnu engang eksklusiv partner inden for mobiltelefoni på Roskilde Festival.

- Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke i maj 2016.

- Undersøgelsen er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.

- Der er gennemført i alt 1000 interviews.

Uddrag fra undersøgelsen

Hvad glæder du dig mest til i løbet af det næste år?

• Jeg skal på festival med mine venner/familie: 29%
  • Min fødselsdag: 20%
  • Andet: 19%
  • Holde ferie: 13%
  • Nytårsaften: 9%
  • Rejser: 5%
  • Lancering af den næste iPhone: 3%
  • Halloween: 1%
  • J-dag: 1%

3 på Roskilde Festival 2016

Ved årets Roskilde Festival er 3 endnu engang eksklusiv partner inden for mobiltelefoni.

3 bidrager med:

• Et udvidet mobilnetværk med 13 mastepositioner med ekstra kapacitet bl.a. i ’Pitten’ foran Orange Scene
    • En opdateret version af app’en Crowdsearch, der giver mulighed for at søge efter Facebook-venner i nærheden og se hvilke koncerter, de er til. Som noget nyt kan man anmode om at få lokationen på sine venner oplyst, selvom de er ’off the grid’ samt dele sin egen præcise lokation på kortet i Crowdsearch direkte på Facebook
    • En 3Reload stand på festivalpladsen med gratis opladning til alle og ’mobile aid’, hvis mobilen strejker eller er blevet væk
    • Gratis opladning til alle i 10 opladningsstande
    • 5 bordtennis-stationer med indbygget opladning
    • 10 loungeområder med indbyggede stik til opladning
    • 3 dages underholdning på en 12 meter lang ghettoblaster-platform i opvarmningsdagene. Her kulminerer NGO’en Turning Tables første danmarksturné, hvor de har givet nogle af landets marginaliserede unge mulighed for at udtrykke deres håb og drømme gennem musik i et mobilt lydstudie. Resultaterne kan opleves ved East City 26.-28. juni, hvor en række kunstnere som fx Eloq og Pharfar også vil optræde. 3 er stolt sponsor for Turning Tables

Følg 3 på Roskilde Festival på #3rf16 og find mere info på www.3.dk/roskilde2016

3’s netværkstal fra Roskilde Festival 2015

Trafik i 3’s netværk på Roskilde Festival i perioden 26. juni – 5. juli 2015

• 24,2 TB data, hvilket er 45% mere data i forhold til sidste års festival.
    Forbruget svarer til én persons
    • Uafbrudte HD-streaming af Netflix i 448 døgn
    • Uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 64 år
  • 2.025.650 talekald, hvilket er 5% flere end sidste år
  • 1.586.320 taleminutter, hvilket er 11% mere end sidste år
  • 1.910.620 sms’er, hvilket er 36% mindre end sidste år
  • Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde Festival var 3. juli 2015 mellem kl. 17:00 og 18:00, hvor der gik 207,9 GB data gennem netværket på festivalen. Det svarer til HD-streaming på Netflix i 4 døgn. Marie Key spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 28 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk