3 tredobler sin mængde 1800 MHz-licenser

30. september 2016

Ved Energistyrelsens netop afsluttede 1800 MHz-auktion har teleselskabet 3 vundet licens til 2x20 MHz. 3 erhvervede licenserne for godt 300 mio. kr. og har dermed i alt 2x30 MHz i 1800 MHz-frekvensbåndet. Det betyder, at 3 kan øge kapaciteten i sit netværk og relativt hurtigt give kunderne adgang til den ekstra 4G-båndbredde.

Teleselskabet 3 kan fra juni 2017 benytte yderligere 2x20 MHz i 1800 MHz-frekvensbåndet i Danmark. 3 har nemlig vundet disse frekvensblokke ved Energistyrelsens netop afsluttede frekvensauktion. 3 betaler 300.159.486 kr. for de nye licenser og ender samlet med at have 2x30 MHz i 1800 MHz-båndet, idet selskabet i forvejen har adgang til at benytte 2x10 MHz. Resultatet af auktionen og den afledte omfordeling af spektrum vækker stor begejstring hos 3.

”Vi gik ind til auktionen med en plan om at få 2x20 MHz, og vi er meget tilfredse med, at planen lykkedes. Vores kunder er vilde med internettets mange muligheder og er storforbrugere af data – faktisk bruger de tæt på dobbelt så meget data som en gennemsnitlig dansker, og deres behov stiger nærmest dag for dag. Derfor har vi brug for meget spektrum. Med de nye licenser kan vi tilbyde god plads på 3’s motorvej. Det er en stor dag for 3 i dag,” siger Morten Christiansen, der er administrerende direktør for 3.

De udbudte frekvensblokke på Energistyrelsens auktion har tidligere været taget i brug. Auktionen indebar derfor en omfordeling af blokkene, som får indvirkning på den samlede fordeling af spektrum mellem de danske teleselskaber. Her går 3 fra at råde over 15% af den samlede udbudte frekvensmængde ( i 800, 900, 1800, 2100 og 2600 MHz-båndene) til 22% pr. juni 2017. 3’s kunder stod i andet halvår af 2015 for 31% af det samlede dataforbrug i Danmark ifølge Energistyrelsens telestatistik.

Kort vej til mere kapacitet

I 2010 erhvervede 3 2x10 MHz i 1800 MHz-frekvensbåndet, og 3 har siden da brugt 1800 MHz-licensen til at lave bred 4G-dækning i hele landet. 3 dækker i dag 95% af Danmark med 1800 MHz, og med de nye ekstra frekvensblokke kan 3 øge kapaciteten på de mange master og sites med 1800 MHz rundt omkring i landet.

”Med de nye licenser følger en række dækningskrav, som vi naturligvis vil opfylde som anvist. Men vi vil fortsat også investere i vores netværk i resten af landet. Det passer os rigtig godt, at vi fik mere båndbredde i 1800 MHz-båndet, fordi vi allerede har lavet den brede dækning med 4G på 1800 MHz. Nu kan vi relativt hurtigt og billigt øge kapaciteten med et minimum af ekstra udstyr, når licenserne bliver frigivet til os til juni,” siger Morten Christiansen fra 3.

Læs mere om 3’s netværk

Læs mere om 1800 MHz-auktionen

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 40 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.