3 styrker netværket på Skive Festival

1. juni 2016

Når Skive Festival løber af stablen 2. – 4. juni, er teleselskabet 3 klar med en ekstra mast for at sikre den gode mobiloplevelse. 3 forventer nemlig en fordobling i dataforbruget i området omkring havnen i den kommende weekend i forhold til en normal weekend.

Forbruget af data på events og festivaler stiger år for år, da gæsterne tager de hjemlige mobilvaner med ud i det fri for at dele oplevelser, streame film og musik mv. Det betyder, at mobilnetværkene udfordres max, når tusindvis af mennesker samles på et begrænset areal. Derfor prioriterer 3 at forsyne op mod 40 forskellige events hen over sommeren med ekstra netværkskapacitet for at sikre den gode mobiloplevelse. Det betyder bl.a., at 3 rykker ud med en ekstra mobilmast til Skive Festival i weekenden.

”Vi skal være der, hvor vores kunder er og sikre dem en god oplevelse. Derfor har vi udvalgt Skive Festival, hvor vi forventer, at dataforbruget stiger til det dobbelte i løbet af de dage, festivalen løber af stablen. Det er nemlig ikke længere tilstrækkeligt at kunne foretage kald og sende beskeder. Gæsterne forventer at kunne bruge mobilen på samme måde som derhjemme, og det kræver ekstra kapacitet, som vi leverer i form af en ekstra mobilmast, som vi sender til Skive”, siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3 Danmark.

Fordobling af dataforbrug
Skive Festival finder sted fra den 2.- 4. juni, og den mobile mast, som har både 3G og 4G, er allerede på plads på Strandvejen 42K. I 2015 var dataforbruget under Skive Festival 962 GB, hvilket var en fordobling i forhold til en almindelig weekend – og svarende til én persons uafbrudte streaming af Netflix i 30 sammenhængende døgn. 3’s almindelige netværk i området er i anledning af Skive Festival justeret med såkaldte ”festivalindstillinger”, som betyder, at de besøgende altid kan komme i kontakt med hinanden via sms og almindelig samtale, da dette prioriteres over data. Rent praktisk kan det derfor tage lidt længere tid at oploade et billede til Facebook under en særlig populær koncert, hvor mobilerne ’gløder’ mere end ellers.

Ifølge en Wilke-undersøgelse er mobilen det, danskerne nødigst vil undvære, når de er på events og festival efterfulgt af telt, bad og tandbørste.

FAKTA
I 2015 gennemførte Wilke for 3 en undersøgelse blandt danskere over 15 år (1005 interviews). Spørgsmålet var: ”Hvad vil du nødigt undvære, når du er på festival”?
Mobil: 33,1 %
Mit telt: 20,4 %
Bad: 16,8 %
Tandbørste: 12,7 %
Min sovepose: 8,2 %
Kondomer: 1,4 %
En guitar: 1,1 %
Andet: 6,3 %

DE RULLENDE MASTER
3 har siden 2011 haft otte rullende mobilmaster, som hver sommer køres ud til events i Danmark.
Fakta om masterne:
Højde: 22 meter
Vægt: 22 tons inklusive fundament
Transport: foregår som særtransport via en fast underleverandør
Teknologi: 3G og 4G
Kapacitet: UMTS 900 MHz, UMTS 2100 MHz, LTE 1800 MHz, LTE 2600 MHz

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 28 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.