3 lancerer wi-fi opkald

22. marts 2016

Fra den 22. marts kan kunder hos teleselskabet 3 som de første i Danmark foretage opkald via deres wi-fi netværk. 3’s nye service ’wi-fi opkald’ gør det således muligt at gennemføre mobilsamtaler og sende sms’er i bygninger, hvor mobilsignaler har svært ved at slippe ind i dag. Wi-fi opkald bliver en del af alle 3’s abonnementer med Fri Tale.

Privat- og erhvervskunder hos 3 med Fri Tale abonnementer og en iPhone 5C eller en nyere iPhone model vil fra den 22. marts kunne foretage wi-fi opkald. Med Apple’s seneste version af IOS (9.3) følger nemlig muligheden for at slå wi-fi opkald til i styresystemet. 3 har klargjort sit netværk til at understøtte den nye funktion, og det betyder, at kunder hos 3 bliver de første, der kan benytte den nye teknologi.

”Der har længe været stor interesse for wi-fi opkald, og vi er derfor stolte af at være de første i Danmark, der kan tilbyde det. Med ét slag kan vi sikre, at vores kunder får en god forbindelse, selvom de eksempelvis befinder sig i bygninger, der bremser mobilsignalet. Mange nybyggede huse og kontorbygninger er nemlig så godt isolerede, at mobilsignalet har svært ved at trænge igennem. Det problem fejer vi nu af banen,” siger Jesper Larsen Wagner, VP for Business Development hos 3.

Brugervenlig oplevelse

Opkald og sms via wi-fi har tidligere været muligt gennem visse apps, men når 3 i perioden 22. til 30. marts ruller wi-fi opkald ud, så vil kunderne få adgang til en mere simpel og brugervenlig service. Når først wi-fi opkald er slået til i telefonens indstillinger, så vælger den automatisk det netværk med bedst signal, når kunden forsøger at lave et opkald eller sende en sms. Befinder kunden sig fx i et nybygget hus med energibesparende ruder og moderne isolering, hvor mobilsignaler har svært ved at trænge igennem, så vil telefonen automatisk vælge husets wi-fi signal og gennemføre opkaldet via denne forbindelse.

”Wi-fi opkald er et godt eksempel på, at fordelene ved den mobile teknologi bliver ved med at udvikle sig, og at vi hos 3 til stadighed sigter mod at være de første med de sidste nye fordele. Vi glæder os til at tage næste skridt, når vi senere i år introducerer talekald over 4G – også kendt som VoLTE. Dermed kan et wi-fi opkald føres over i mobilnetværket uden afbrydelse, når kunden fx forlader sit hjem midt i et opkald,” siger Jesper Larsen Wagner fra 3.

Når kunder hos 3 foretager eller modtager opkald via wi-fi, så vil der i telefonens display stå ’Wi-fi opkald’ i øverste venstre hjørne.

PLAN FOR UDRULNING AF WI-FI OPKALD HOS 3

• 22. marts udrulles wi-fi opkald til privat- og erhvervskunder med Fri Tale 20 GB og 40 GB abonnementerne og en iPhone 5C eller en nyere iPhone model
  • 29.-30. marts udrulles wi-fi opkald til privat- og erhvervskunder med øvrige Fri Tale abonnementer og en iPhone 5C eller en nyere iPhone model
  • Inden længe vil 3 også rulle wi-fi opkald ud til en række Android telefoner

FAKTA OM WI-FI OPKALD HOS 3

• Både kundens mobiltelefon og abonnement skal understøtte wi-fi opkald
  • Wi-fi opkald koster ikke ekstra hos 3 men indgår som en fordel i alle Fri Tale abonnementer for privat og erhvervskunder
  • Efter opdatering til IOS9.3 bliver wi-fi opkald til danske numre muligt på en iPhone 5C samt alle øvrige nyere iPhone modeller
  • Ved lanceringen af wi-fi opkald kan privatkunder hos 3 med 3Hjemmenummer ikke benytte wi-fi opkald. Det samme gælder for erhvervskunder med 3Firmanummer, 3Omstilling, 3Kontakt, Secure Access og Statisk IP adresse.
  • Kvaliteten i et wi-fi opkald afhænger af wi-fi netværkets trådløse forbindelse. 3 anbefaler derfor, at wi-fi routere frit placeres i hjemmet eller på kontoret, således at routerens signal ikke skærmes
  • Privatkunder hos 3 kan tjekke, om deres abonnement understøtter wi-fi opkald her
  •  Erhvervskunder hos 3 kan tjekke, om deres abonnement understøtter wi-fi opkald her

SÅDAN KOMMER DU I GANG MED WI-FI OPKALD

1. Åben ”Indstillinger” på din iPhone og vælg fanen ”Telefon”
  2. Vælg menupunktet ”Wi-fi opkald” for at tilgå disse indstillinger
  3. Klik på knappen ved menupunktet ”Wi-fi opkald” for at aktivere tjenesten
  4. Når du fremover befinder dig i et område med wi-fi dækning og et svagt mobilsignal, så vil telefonen automatisk vælge at afvikle dine samtaler og sende dine sms’er via wi-fi
  1. Vær opmærksom på, at du skal blive inden for wi-fi netværkets rækkevidde under hele opkaldet. Bevæger du dig længere væk, så vil opkaldet blive afbrudt

Læs mere om wi-fi opkald hos 3 for privatkunder på www.3.dk/wi-fiopkald og for erhvervskunder på www.3.dk/business/wi-fiopkald

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

Om 3

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 28 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.