Teleselskabet 3: Fortsat vækst og overskud

4. juni 2015

Teleselskabet 3 præsterer igen i 2014 vækst i kundebasen og fortsat positiv udvikling i de finansielle resultater. Dette på trods af et generelt presset mobilmarked, hvilket også afspejles i de aftagende stigningstakter. Således steg EBIT (resultat før finansielle omkostninger) med 2% og kundebasen med 8%, hvilket betyder, at 3 gik ud af 2014 med godt 1,09 mio. kunder. Det viser 3’s årsregnskab for 2014.

I et dansk telemarked præget af hård konkurrence og faldende priser formåede teleselskabet 3 igen i 2014 at skabe profitabel vækst. 3 lagde i 2014 godt 84.000 nye kunder til de 1.006.000 i kundebasen og øgede EBIT (resultat før finansielle omkostninger) med 2% fra DKK 433 mio. i 2013 til DKK 442 mio. i 2014.  Samtidig fastholdt 3 sin dominans på markedet for mobil datatrafik.

• Nettoresultat på DKK 358.443 mio. før skat (6,2% højere end DKK 337.580 mio. før skat i 2013)
  • 1.090.088 kunder (en stigning på 8% i forhold til 1.005.636 kunder i 2013)
  • EBIT-resultat på DKK 442 mio. (en stigning på 2% i forhold til DKK 433 mio i 2013)

På trods af vækst formåede 3 i 2014 at holde driftsomkostningerne på stort set samme niveau som i de foregående år (OPEX DKK 861 mio i 2014). Tilsvarende fortsætter 3 et højt investeringsniveau til den fortsatte opgradering af selskabets netværk og især 4G-dækningen.

”Resultatet for 2014 viser med al tydelighed, at det danske mobilmarked er presset. Når vi på trods af dette formår at fortsætte en positiv udvikling, skyldes det i høj grad fokus på effektiv drift og innovation, senest i form af konceptet 3LikeHome, som skal være med til at sikre os den fornødne vækst i kundebasen og dermed også et fornuftigt resultat på bundlinjen”, siger CEO Morten Christiansen fra 3.

3’s kunder belønnede således i 2014 kombinationen af et godt netværk og muligheden for at benytte mobilen hjemme såvel som i 24 lande til samme pris. Dette er en væsentlig faktor for 3’s kunder, som igen i 2014 fastholder titlen som Danmarksmestre i brugen af internet på mobilen. En kunde hos 3 bruger i gennemsnit 1.766 MB data pr. måned på mobilen, mens gennemsnitsforbruget for markedet som helhed kun er 892 MB data pr. måned.

3 Skandinavien er ejet af svenske Investor AB (40 %) og det Hong Kong-baserede Hutchison Whampoa (60 %). 3 Group er repræsenteret i 10 lande og har næsten 30 mio. kunder.

Fotos til fri afbenyttelse findes på 3.dk

Kontakt Hanne Damgaard, kommunikationskonsulent, 3 Danmark, e-mail: hanne.damgaard@3.dk, mobil: 31200478

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.