Syddanskerne dropper fastnettet først

9. september 2015

Syddanmark bliver efter alt at dømme den første landsdel, der dropper fastnettelefonen. Ifølge en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for teleselskabet 3, så findes der færrest ejere af en fastnettelefon i Syddanmark. Og blandt de syddanskere, der stadig har en kablet telefon stående i stuen, er der forholdsvist mange, der overvejer at droppe den.

Tiden synes at løbe fra det traditionelle fastnet med stationære telefoner. Men i én region er man ligefrem foran denne udvikling. Syddanskerne forventes således, at blive de første, der kvitter fastnettelefonen. En ny Wilke-analyse viser, at 40 procent af danskerne har en fastnettelefon. I Region Syddanmark er det imidlertid kun 37 procent, der har valgt at holde liv i fastnettet. Samtidig overvejer hele 42 procent af fastnetejerne i Syddanmark at droppe den kablede forbindelse, hvorimod det på landsplan kun er lidt mere end hver tredje.

Besparelser i udsigt

”Mobiltelefoner har i dag så mange fordele sammenlignet med fastnettelefonen, at det kan være svært at få øje på årsager til at beholde den. Syddanskerne ser ud til at være nået længst med denne erkendelse, og jeg forstår dem godt. Ikke mindst fordi de kan se frem til en månedlig besparelse ved at droppe abonnementet på fastnettet,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

”Vi ved dog, at nogle holder fast i fastnettet lidt længere end nødvendigt, da der er meget historik knyttet til fastnetnummeret. Dem vil vi gerne hjælpe. Derfor tilbyder vi løsningen 3Hjemmenummer, hvor man kan beholde sit fastnetnummer og automatisk få viderestillet opkaldene til sin mobil. Man slipper dermed for at betale for et fastnetabonnement, men får stadig alle opkald,” siger David Elsass.

Han anbefaler, at man bruger 3Hjemmenummer i en periode, indtil venner og familie har vænnet sig til at bruge mobilnummeret.

Syddanskerne bruger mobilen – nordjyderne holder fast i fastnettet

Undersøgelsen afslører også, at 20 procent af indbyggerne i Region Syddanmark aldrig har haft en fastnettelefon og hele 84 procent ringer mest fra deres mobiltelefon.

Modsat syddanskerne, så holder nordjyderne godt fast i fastnettelefonen, idet hele 72 procent af fastnetejerne i Nordjylland ifølge undersøgelsen ikke overvejer at droppe fastnettelefonen.

Om undersøgelsen

• Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke for teleselskabet 3 i april 2015.
  • Undersøgelsen er gennemført repræsentativt blandt personer over 18 år.
  • Der er gennemført i alt 2813 interviews.

Resultater fra undersøgelsen hvor Syddanmark skiller sig ud

Har du en fastnettelefon?
Ja – 40 %

Ja – 37 %

Hvad bruger du din fastnettelefon til?

Jeg bruger den sjældent: 36 %

Jeg bruger den sjældent: 40 %

Overvejer du at droppe din fastnettelefon?
Ja, inden for det næste halve år – 9 %
Ja, inden for det næste år – 10 %
Ja, inden for de næste tre år – 18 %
I alt 37 %

Ja, inden for det næste halve år – 11 %
Ja, inden for det næste år – 10 %
Ja, inden for de næste tre år – 22 %
I alt 43 %

Om 3Hjemmenummer

• Med 3Hjemmenummer kan man beholde sit gamle fastnetnummer, uden at have et fastnetabonnement.
  • Alle opkald til fastnetnummeret viderestilles direkte til mobilen.
  • Det koster det samme, som det plejer for andre at ringe til fastnetnummeret.
  • 3Hjemmenummer koster 29 kr./md. og forudsætter, at man har et mobilnummer hos 3.
  • Når man ringer fra mobilen, ringer man fra sit mobilnummer og til de takster, der indgår i mobilabonnementet.
  • 3Hjemmenummer har ingen binding og kan opsiges med 30 dages varsel.
  • Ifølge mobileksperten John G. Pedersen fra Ekstra Bladet, kan man spare 1.620 kr. om året ved at skifte sit fastnetabonnement ud med 3Hjemmenummer.
  • Læs mere om 3Hjemmenummer her: www.3.dk/abonnementer/tilvalg/3hjemmenummer

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.