Sjællænderne ’gambler’ med mobilen på festival

20. juli 2015

Foto af Anna Storm

Sommertid er festivaltid på Sjælland. Men mere end hver tredje sjællænder, der skal på festival, har ikke mobilen forsikret. Det viser en undersøgelse fra Wilke. Teleselskabet 3 advarer mod de typiske ’festivaluheld’ såsom væskeskader, skærmbrud og tyveri.

Med Grøn Koncert i Næstved, Ringsted Festival og Spirefestivalen i Holbæk lige om hjørnet kan det være en god ide at tjekke sine forsikringer. 35 procent af sjællænderne har nemlig ikke mobilen forsikret, når de er på festival. Samtidig er 11 procent i tvivl om, hvorvidt de overhovedet har en forsikring, der dækker, hvis mobilen bliver skadet eller helt væk under festlighederne. Det viser en ny undersøgelse, som Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Selvom mobilen er mange danskeres kæreste eje, så er det desværre ikke alle, der tænker på at få den forsikret. Vi oplever, at mange kunder ærgrer sig, når de vender hjem fra koncerter i sommerlandet med en ødelagt eller bortkommen mobil og tror, at de er dækket af deres indboforsikring. De typiske ’festival-skader’ er skærmbrud, væskeskader og tyveri,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

Han opfordrer derfor danskerne til at se festivalsæsonen som en anledning til at få tjekket op på husstandens forsikringer og evt. oprette en mobilforsikring.

7% vælger en ældre model

Undersøgelsen fra Wilke viser, at 7 procent af sjællænderne garderer sig imod en bortkommen eller ødelagt smartphone ved at tage en ældre model med på festival.

”Det er ærgerligt, at man går på kompromis med festivaloplevelsen ved at tage en gammel mobil med. De ældre modeller er typisk langsommere, tager mindre gode billeder og giver måske endda kun begrænset eller ingen adgang til internettet. I stedet for at efterlade den nye mobil derhjemme, så vil vi klart råde festivalfolket til at forsikre den,” siger David Elsass fra 3 og fremhæver, at man med 3Forsikring er dækket fra den dag, man køber forsikringen samt, at der ikke er nogen bindingsperiode på forsikringen.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke i maj 2015 og er repræsentativt fordelt blandt danskere over 15 år, som har angivet, at de enten har været på festival inden for de sidste to år eller skal på festival i år. Der er gennemført i alt 1005 interviews.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Er din mobil forsikret, når du tager på festival?

Region Sjælland:

Ja, via mit teleselskab - 4%

Ja, jeg er forsikret via min indboforsikring – 51%

Nej - 35%

Ved ikke – 11%

Danskerne generelt:

Ja, via mit teleselskab - 4%

Ja, jeg er forsikret via min indboforsikring – 46%

Nej - 35%

Ved ikke – 15%

Skifter du din smartphone ud med en ældre model, når du tager på festival?

Region Sjælland:

Ja – 7%

Nej – 86%

Jeg har ikke en smartphone – 1%

Ved ikke – 5%

Danskerne generelt:
Ja – 13%

Nej – 79%

Jeg har ikke en smartphone – 4%

Ved ikke – 4%

Om 3Forsikring

-         Hos 3 kan man tegne en mobilforsikring for 79 kr. om måneden

-         3Forsikring dækker både uheld som skærmbrud og væskeskader samt tyveri

-         De første tre måneder fra købsdatoen er 3Forsikring gratis

-         Der er ingen bindingsperiode, og man kan opsige fra dag til dag

-         3Forsikring dækker fra første dag og 24 måneder frem. I den periode kan man få dækket op til tre skader med en selvrisiko på 499 kr. ved første skade

-         Så læs mere her: https://www.3.dk/abonnementer/tilvalg/3forsikring/

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.