Danskerne slukker mobilen på rejsen

2. juni 2015

74 procent af danskerne slukker altid eller ofte for dataroaming på deres mobil, når de er på ferie i udlandet. Det viser en ny undersøgelse som Wilke har gennemført på vegne af teleselskabet 3. Samtidig føler 47 procent af de rejselystne danskere sig begrænset på ferien, fordi de ikke kan bruge mobilen som derhjemme. Teleselskabet 3 har derfor droppet roamingafgifterne i 24 lande og giver kunderne fri tale, sms og data på ferien.

Ifølge en ny undersøgelse som Wilke har foretaget for teleselskabet 3, så slukker 74 procent af danskerne altid eller ofte for dataroaming på deres mobil, når de er på ferie i udlandet. Det skyldes frygten for mobilregninger, der løber løbsk som følge af tårnhøje roamingafgifter. Samtidig føler næsten halvdelen af danskerne sig begrænset på ferien, fordi det er for dyrt at anvende smartphonen i udlandet.

I undersøgelsen fra Wilke svarer 47 procent, at de i høj eller nogen grad føler sig begrænset under deres ophold i udlandet, fordi det er for dyrt at bruge mobilen på samme måde som i Danmark. Og det gælder især de unge mellem 18 og 39 år. 26 procent af de 18-29 årige og 28,4 procent af de 30-39-årige angiver således, at de i høj grad føler sig begrænset. For at imødekomme danskernes mobilbehov på rejsen, har teleselskabet 3 droppet roamingafgifterne i en række lande, og for nylig også på danskernes favoritdestination, Spanien.

”Mobilen er blevet en så central del af mange danskeres hverdag, at de har meget svært ved at undvære dens fulde funktionalitet på ferien. Det bliver besværligt og en stærkt begrænsende faktor for ferien at skulle lede efter hoteller, restauranter og strandbarer med WiFi. Netop derfor har vi droppet roamingafgifterne i 24 lande. Og for vores kunder har det været en stor befrielse, at de nu trygt kan tage deres mobilvaner med på rejsen,” fortæller David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

I undersøgelsen fra Wilke svarer 62, 3 procent, at de altid slår dataroaming fra, så mobilen ikke kan få adgang til internet på rejsen. I en tilsvarende rundspørge sidste år var det 67,6 procent, der altid slukkede for roaming.

”Udviklingen i tallene fra sidste år, hvor 4 procent flere danskere altid slukkede for roaming, viser, at vi er på vej mod en tid, hvor danskerne ikke accepterer at lade sig begrænse på ferien af dyre roamingafgifter. EU har længe varslet, at de vil regulere priserne til et lavere niveau. Men det trækker ud, og det synes vi ikke, at vores kunder skal vente på,” siger David Elsass.

Om undersøgelsen

• Undersøgelsen af danskernes mobilvaner på rejsen er gennemført af analysebureauet Wilke i perioden 05.05 til den 12.05.15.
  • Undersøgelsen er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år
  • Der er gennemført i alt 1006 interviews.

Om 3LikeHome

• Med 3LikeHome kan 3’s kunder bruge deres smartphone i stort set hele Europa til samme pris som i Danmark.
  • 3LikeHome kan bruges i Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales og Østrig.
  • 3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer.
  • Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

• 3LikeHome dækker:
  • Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
  • Modtagelse af kald og opkald til danske numre
  • SMS/MMS til danske numre
  • På 3.dk kan man tjekke om man har 3LikeHome

Læs mere om 3LikeHome.

Kontakt Michelle Pedersen, kommunikationskonsulent, 3 Danmark, e-mail: michelle.pedersen@3.dk, mobil: 31 200 848.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.