Danskerne sætter ny rekord i internet på mobilen

29. maj 2015

Danskerne bruger internet på mobilen som aldrig før. Det viser den nyeste telestatistik for 2. halvår 2014, som Erhvervsstyrelsen offentliggør i dag. Her fremgår det, at danskernes brug af internet på mobilen er steget med 50,7% på et halvt år. Kunderne hos 3 tager mest fra målt på forbrug pr. abonnent og bruger næsten dobbelt så meget data i forhold til gennemsnittet.

Tendensen er klar – danskerne har for alvor taget internet på mobilen til sig. Erhvervsstyrelsen har i dag offentliggjort deres telestatistik for 2. halvår af 2014. Den giver et klart billede af danskernes forbrug på telemarkedet og viser, at danskerne i andet halvår af 2014 brugte 36.148 TB data via deres mobiltelefoniabonnementer. Det er en stigning på hele 50,7%  i forhold til første halvår 2014.

”Telestatistikken viser tydeligt, at danskerne er blevet storforbrugere af mobildata. Mobilen er nu en central del af danskernes hverdag, og vi er nået dertil, hvor det kan være meget svært at undvære den. Man føler sig afskåret fra omverdenen, hvis man har glemt sin mobil, hvis den er løbet tør for strøm eller hvis man er nødt til at slukke for roaming i udlandet. Det er især mobilernes stigende skærmstørrelse og danskernes lyst til streaming og deling af videoer og billeder, der trækker trafikken endnu højere op,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Danmark.

3’s kunder i front

Endnu engang viser tallene fra Erhvervsstyrelsen, at teleselskabet 3 ligger klart i front med højeste forbrug pr. abonnent. Kunderne hos 3 står for 20,2% af datatrafikken via mobiltelefoniabonnementer. En kunde hos 3 brugte i 2014 over en periode på seks måneder i gennemsnit 1.766 MB data pr. måned på mobilen. Det var næsten dobbelt så meget, som den gennemsnitlige danskers forbrug, som lå på 892 MB data pr. måned beregnet på en periode over seks måneder.

”Vi er stolte over at erfare, at vores kunder endnu engang kan bære titlen ’danmarksmestre i data på mobilen’. De fleste har været med fra starten og er super dygtige til at udnytte internettets mange muligheder på mobilen. Og med 4G i vores netværk oplever de en hastighed og en kapacitet, der gør mulighederne uanede,” fortæller Morten Christiansen fra 3.

For 3’s kunder er det desuden bl.a. muligheden for at tage mobilen med til 24 forskellige lande og dér bruge den til samme pris som i Danmark, der er med til at cementere deres position som de mest dataforbrugende danskere.

Erhvervsstyrelsens telestatistik er tilgængelig her: https://erhvervsstyrelsen.dk/telestatistik-andet-halvaar-2014

Læs mere om 3 på 3.dk

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.