Danskerne går glip af tilskud på mobiltelefoner

Den 18. november 2015

Når halvdelen af danskerne køber ny mobiltelefon, så går de glip af klækkelige tilskud. Ifølge en ny undersøgelse fra Wilke, er det kun 13 procent af danskerne, der sælger deres gamle mobil videre på fx Dba.dk, når de skifter mobilen ud med en ny model. Det skyldes bl.a., at danskerne bekymrer sig om, hvorvidt private billeder og beskeder kan genskabes.   

Gemmer du din mobil væk derhjemme i stedet for at sælge den, når du køber en ny? I så fald er du langt fra den eneste. Kun 13 procent af danskerne videresælger nemlig deres gamle mobiltelefon, når de opgraderer til en ny model. Det viser en ny undersøgelse som analysebureauet Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Vi ved, at de fleste danskere køber ny mobil hvert andet år. Men tallene fra Wilke viser, at en stor del går glip af et økonomisk tilskud til den nye model. Og det synes vi er ærgerligt. Netop derfor tilbyder vi byt-til-nyt, hvor vi gør det nemt og bekvemt at sælge sin gamle mobil. Samtidig undgår man de besværligheder, der er forbundet med at oprette en salgsannonce, forhandle pris og mødes med en potentiel køber,” fortæller David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

3 giver op til 3200 kr. for den indleverede mobil alt afhængig af model og mobilens stand. Indleverer man fx sin gamle iPhone 5S, så får man 1.500 kr. fratrukket i prisen, når man køber en ny. Som noget unikt ved 3’s koncept kan man desuden indbytte sin gamle mobil i en af 3's butikker op til 14 dage efter, at man har købt en ny.


19 % er bekymret for privatfotos

Wilke og 3 har også undersøgt danskernes bekymringer, når de køber og sælger brugte mobiler. Og tallene viser, at hver femte dansker frygter, at gamle billeder, beskeder og lignende kan genskabes.

”Vi forstår godt danskernes bekymring. Og det er et område som vi tager meget alvorligt. I dag deler folk rigtig meget personligt indhold på forskellige platforme. Derfor indeholder telefonen også mange private oplysninger. Vi har alle sammen billeder på mobilen, der viser øjeblikke som vi ønsker at gemme, men ikke nødvendigvis dele med resten af verden. Netop derfor er det en klar fordel, at vi sørger for, at de indleverede mobiler håndteres på professionel vis, så man slipper for de her bekymringer,” fortæller David Elsass.

I samarbejde med en ekstern samarbejdspartner, der er specialist i håndtering af brugt elektronik og certificeret efter internationale kvalitetsstandarder, sørger 3 for, at de indleverede mobiltelefoner og tablets nulstilles og renses, så de kan sælges videre.

 

Om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke i september 2015 og er gennemført repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.
  • Der er gennemført i alt 1033 interviews. 

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Hvad gør du med din gamle og/eller brugte mobil, når du køber en ny mobil? (Angiv evt. flere svar)

  • Gemmer den væk derhjemme: 50 %
  • Beholder den som back-up, så jeg f.eks. kan bruge den på festival: 27 %
  • Sælger den videre online (f.eks. på Den Blå Avis): 13 %
  • Giver den til mine børn, bedsteforældre eller et andet familiemedlem: 25 %
  • Jeg smider den på lossepladsen: 9 %
  • Jeg smider den i skraldespanden derhjemme: 1 %
  • Andet: 3 %

 

Hvad er din største bekymring ved at sælge og købe brugte mobiler?

  • Man ved ikke om det er hælervare: 19 %
  • Der er ingen garanti eller reklamation: 19 %
  • At gamle billeder, beskeder og lignende kan genskabes: 19 %
  • Jeg har ingen bekymringer: 17 %
  • Man ved ikke om mobilen har en skade: 16 %
  • Om mobilen bliver solgt til den bedste pris: 3 %
  • At køber springer fra i sidste øjeblik: 0 %
  • Andet: 7 %

 

Om 3’s Byt-til-nyt

  • Man kan indbytte sin gamle mobil i en af 3's butikker op til 14 dage efter, at man har købt en ny.
  • 3 giver op til 3200 kr. for den indleverede mobil alt afhængig af model og mobilens stand.
  • 3 tager imod over 500 forskellige modeller. Også selvom mobilen har mindre skader, f.eks. en flækket skærm.
  • Indbytningspriserne ændres løbende.
  • Læs mere om byt-til-nyt hos 3 og se, hvor meget man kan få for sin gamle mobil her

 

Pressebilleder til fri afbenyttelse: https://www.3.dk/om3/presse/billedarkiv/3Butikker/

 

For yderligere information til medierne:

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

 

Om 3:

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk

Din version af Internet Explorer er forældet

Vi anbefaler du opdaterer til nyeste version
eller benytter en anden browser

Microsoft har lukket for support af den version af Internet Explorer du benytter. Det betyder, at du ikke længere får sikkerhedsopdateringer og fejlrettelser, og du skal derfor opdatere til nyeste version.

Du kan også vælge at benytte en anden browser i stedet for Internet Explorer, fx. Chrome eller Firefox.

Det betyder også, at du på 3.dk ikke længere vil få den rigtige oplevelse af vores indhold. Siden kan se mærkelig ud og i værste tilfælde kan dele ikke virke for dig - fx. gennemføre køb.

Opdater Internet Explorer

Ok, jeg forstår. Besøg 3.dk alligevel

Dogg