Danskerne farer vild på ferien

Den 15. december 2015

Mere end hver tredje dansker har prøvet at fare vild på en rejse i udlandet. Det skyldes især, at vi prøver at finde vej på egen hånd. Det viser en ny undersøgelse fra teleselskabet 3, der har gjort det billigere at bruge smartphonen som vejviser i flere dele af verden.

Måske har vi lidt for stor tiltro til egne evner, når vi skal orientere os og forsøge at finde vej på rejser i udlandet. I hvert fald svarer 34 procent af danskerne, at de har oplevet at fare vild på en udlandsrejse. Det viser en ny undersøgelse fra Wilke, som er lavet på vegne af teleselskabet 3.

Det er dog ikke uopdaterede gps’er med gamle vejkort, som sender os på vildspor. Det er derimod vores forsøg på efter bedste evne selv at finde vej. Således svarer hele 64 procent af, de som har oplevet at fare vild, at det skyldtes, at de selv prøvede sig frem.

”Tallene tyder på, at danskerne ikke længere får ’trænet’ deres stedsans, når de er hjemme i Danmark. De har simpelthen vænnet sig til at finde vej med hjælp fra deres smartphone. Dermed kommer de i problemer, når de tager til udlandet og slår dataroaming og gps fra af frygt for, at mobilregningen løber løbsk,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Danmark.

Slut med at jagte Wi-Fi på juleferien
Den gode nyhed til dem, der snart tager på juleferie i Europa eller USA, er, at det hverken er nødvendigt at finde gamle vejkort frem, risikere at fare vild på egen hånd eller jagte nærmeste cafe med gratis Wi-Fi. For 3 har for kort tid siden udvidet konceptet 3LikeHome til bl.a. USA, som ifølge rejseportalen Expedia.com er årets tredje mest besøgte juledestination.

3LikeHome omfatter dermed nu i alt 28 lande, og man skal ikke betale ekstra for tale og data i disse lande, hvis man er kunde hos 3 og har 3LikeHome inkluderet i sit privat- eller erhvervsabonnement. I praksis betyder det, at man kan ringe gratis til danske numre, sende sms/mms gratis til danske numre samt modtage opkald gratis og forbruge data, som tages fra det, som allerede er inkluderet i abonnementet.

”Vi vil gerne være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere – både på fritids- og forretningsrejser. Derfor sætter vi en ære i at give kunderne muligheden for at tage mobilvanerne med på turen til en lang række lande verden over. Mange af vores kunder vælger faktisk feriedestination ud fra, om det pågældende land er inkluderet i 3LikeHome, for det er både rart og betryggende, at man kan bruge sin smartphone, når man er på ferie. Ikke mindst til at finde vej,” siger Morten Christiansen.

Som en ekstra service til de kunder, der godt kan lide at vide, hvad de sparer med 3LikeHome, har 3 lavet en online prisberegner. Her kan man tjekke, hvad data koster i de lande, som er inkluderet i 3LikeHome, afhængig af et estimeret forbrug. Eksempelvis ville en weekend i USA med medium forbrug koste 15.000 kr. uden 3LikeHome.

Danskernes top fem over juledestinationer i 2015 ifølge bookingtal fra Expedia.com

1) Tyskland
2) England
3) USA
4) Thailand
5) Danmark

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført i Wilkes webpanel Wilke Wisdom i september 2015. Undersøgelsen er gennemført repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført i alt 1033 interviews.

Om 3LikeHome:
- Med 3LikeHome kan 3’s privat- og erhvervskunder bruge deres smartphone i USA, Singapore, Puerto Rico, Amerikanske Jomfruøer samt det meste af Europa til samme pris som i Danmark.
- 3LikeHome omfatter i alt 28 lande: USA, Singapore, Puerto Rico, Amerikanske Jomfruøer, Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein,
Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales, Østrig.
- 3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer, så man slipper for at bekymre sig om høje roamingafgifter på data og opkald til danske numre, uanset om man er på forretningsrejse eller ferie.

3LikeHome dækker:
- Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
- Modtagelse af kald og opkald til danske numre
- SMS/MMS til danske numre
- Op til 10 GB i op til 30 dage af gangen. Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet
i kundens abonnement
- Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst

Resultater fra undersøgelsen:

Har du oplevet at fare vild på en rejse i udlandet?
Ja: 34 %
Nej: 56 %
Kan ikke huske: 10 %

Hvad var årsagen til at du for vild?
Jeg brugte en kortbog eller et fysisk vejkort: 13,4 %
Jeg spurgte om vej, men misforstod åbenbart hvad de sagde: 13, 1 %
Jeg prøvede mig frem, men kunne ikke finde vej: 64 %
Jeg brugte en gammel gps, der ikke var opdateret: 6,6 %
Andet: 2,9 %

Relevant information

Online prisberegner

Læs mere om 3LikeHome

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.