3’s kunder slår rekord på Folkemødet

15. juni 2015

Billede af Berit Hvassum

Efter det første hele døgn på Folkemødet har de af 3’s kunder, der deltager i den politiske festival allerede på markant vis slået sidste års rekord i dataforbrug. 3 forventede, at dette ville ske og har derfor i år sikret mobildækningen og – kapaciteten i Allinge ved at opgradere byens mobilmast med 4G. Dermed kan 3’s kunder fortsat surfe og ’uploade’ løs fra den folkelige stemning via mobilen.

Fra midnat mellem torsdag og fredag og 24 timer frem har 3’s kunder brugt 272,6 GB data i Allinge. Dermed har 3’s kunder sat en ny rekord i dataforbrug på den politiske festival, idet forbruget er hele 64% højere end sidste år. Rekorden kommer ikke bag på 3, som gentagne gange har konstateret, at teleselskabets kunder er danmarksmestre i dataforbrug, når Erhvervsstyrelsen har gjort danskernes samlede dataforbrug op.

”Mobilen er nu en central del af danskernes hverdag og ikke mindst et vigtigt ’værktøj’, når de er på festival eller til Folkemøde, hvor de bruger den til at finde rundt, holde styr på programmet og vennerne og ikke mindst dele oplevelserne via de sociale medier. Dertil kommer, at mobilernes stigende skærmstørrelse er med til at trække trafiktallene endnu højere op,” siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3 Danmark.

Nu med 4G i Allinge

Teleselskabet 3 har forberedt sig på årets rekordforbrug og i forvejen været på pletten på klippeøen for at sikre mobildækningen i området omkring Folkemødet.

”Vi sætter en ære i at levere den bedste mobiloplevelse til vores kunder, hvad enten de er på festival, i udlandet eller hjemme i egen baghave. Og vi ved, at de er storforbrugere af internet på mobilen, hvilket i stigende grad er med til at udfordre vores netværk – især når langt flere brugere end normalt samtidig indtager et mindre område. Derfor rykker vi i løbet af sommeren ud til en lang række koncerter, festivaler og events landet over for at sikre, at der er den fornødne ekstra kapacitet i netværket”, siger Kim Christensen.

Rent fysisk har 3 opgraderet selskabets radio netværksstation, som er placeret mellem Allinge og Sandvig, med 4G og justeret stationens øvrige antenner med såkaldte ”festivalindstillinger”, som betyder, at kunderne i området altid kan komme i kontakt med hinanden via sms og almindelig samtale, da dette prioriteres over data. I 2014 forhøjede 3 antennen ved Allinge med 50 meter for på den måde at sikre dækning af hele Folkemødets område.

Fakta om dataforbrug ved Folkemødet

• Fra den 12. juni kl. 00.00 til den 12. juni kl. 23.59 blev der brugt 272,6 GB data i 3’s netværk ved Allinge
  • Forbruget i det tilsvarende døgn på Folkemødet i 2014 var på 166,3 GB
  • Dataforbruget i Folkemødets første hele døgn er dermed 64% højere end sidste år
  • På en ’almindelig dag’ i Allinge (den 29. maj 2015) blev der brugt 47,5 GB i 3’s netværk i Allinge
  • Den travleste time i 3’ netværk ved dette Folkemøde har indtil videre været mellem kl. 23.00 og kl. 23.59 den 11. juni, hvor der blev brugt 21,7 GB

Fakta om 3’s kunders danmarksmestertitel

• Erhvervsstyrelsens telestatistik for 2. halvår af 2014 viser, at danskerne i 2. halvår af 2014 brugte 36.148 TB data via deres mobiltelefoniabonnementer. Det er en stigning på hele 50,7% i forhold til 1. halvår 2014.
  • En kunde hos 3 brugte i 2014 over en periode på seks måneder i gennemsnit 1.766 MB data pr. måned på mobilen. Det var næsten dobbelt så meget, som den gennemsnitlige danskers forbrug, som lå på 892 MB data pr. måned beregnet på en periode over seks måneder.

Læs mere om 3 på www.3.dk

Kontakt Rikke Juul, Head of PR & Communications, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Rikke Juul er desuden til stede på Folkemødet frem til søndag aften.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G-netværk sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.