3: Mobilregningen overrasker danskerne efter ferien

20. juli 2015

Næsten en fjerdedel af danskerne har oplevet, at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. Alligevel tjekker næsten halvdelen af danskerne aldrig udlandstaksterne hos deres teleselskab inden afrejse. Det viser en ny undersøgelse som analysebureauet Wilke har gennemført for teleselskabet 3, der har løst problemet ved at droppe roamingafgifterne i 24 lande.

Netop nu nyder mange danskere sommerferien sydpå. Og selvom de rejseglade danskere gerne deler selfies fra poolen via mobilen, så tjekker 48 procent aldrig udlandstaksterne hos deres teleselskab inden de tager på ferie. Samtidig er næsten en fjerdedel blevet overrasket af størrelsen på deres mobilregning efter en ferie i udlandet. Det viser en ny undersøgelse som Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Tallene er et udtryk for, at danskerne har svært ved at undvære brugen af deres mobil på rejsen. Og det kan jeg godt forstå. Mobilen er blevet en central del af mange danskeres hverdag, og det giver nærmest endnu mere mening at bruge den på rejsen, hvor man virkelig har glæde af apps som fx Tripadvisor til at finde hoteller og restauranter eller taxa-app’en Uber, når man skal rundt i byen,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Hos 3 har man derfor droppet roamingafgifterne på data, tale og sms i 24 lande – senest Spanien, der er danskernes foretrukne feriedestination.

”Vi har introduceret 3LikeHome, så vores kunder trygt kan tage deres mobilvaner med på rejsen. De behøver hverken at tjekke udlandstakster eller frygte at regningen løber løbsk. 3Likehome er nemlig inkluderet i de fleste af vores abonnementer. Og det gør det nemt og gennemskueligt at bruge mobilen i de 24 lande, som tilbuddet dækker,” fortæller David Elsass.

Mobilen hører til på ferien

Ifølge undersøgelsen er det især de unge mellem 18 og 29 år og de 30-39-årige, der har svært ved at undvære mobilen, når de rejser. For begge aldersgrupper gælder det, at næsten hver tredje har oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. 15 procent af de 18-29-årige år angiver desuden, at muligheden for at bruge mobilen som derhjemme er et vigtigt kriterium i forbindelse med valg af rejsedestination.

Om undersøgelsen

-         Undersøgelsen af danskernes mobilvaner på rejsen er gennemført af analysebureauet Wilke i maj 2015.

-         Undersøgelsen er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.

-         Der er gennemført i alt 1006 interviews.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Tjekker du udlandstaksterne hos dit teleselskab for brug af mobilen i udlandet inden du rejser udenlands?
Danskerne generelt

Ja, altid – 23 %
Ja, en gang i mellem 29 %
Nej, aldrig – 48 %

Har du oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet?
Danskerne generelt
Ja – 23 %

Nej – 71 %

Ved ikke - 6 %

18 – 29-årige:

Ja – 31 %

Nej – 60 %

Ved ikke – 9 %

30 – 39-årige
Ja – 32 %

Nej – 63 %

Ved ikke - 5 %

Ville du vælge én feriedestination frem for en anden, hvis du kunne bruge mobilen i landet til samme priser og på samme vilkår som i Danmark?

18 – 29-årige:

Ja – 15 %

Nej – 78 %

Ved ikke – 7 %

Om 3LikeHome

-         Med 3LikeHome kan 3’s kunder bruge deres smartphone i stort set hele Europa til samme pris som i Danmark.

-         3LikeHome kan bruges i Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales og Østrig.

-         3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer.

-         3LikeHome dækker:

- Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
- Modtagelse af kald og opkald til danske numre
- SMS/MMS til danske numre
- Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement
- Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst

- På 3.dk kan man tjekke om man har 3LikeHome.

- Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

Læs mere om 3LikeHome.

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.