3: Danskerne savner sengen og mobilen på ferien

9. juni 2015

Når danskerne tager på ferie i udlandet, så er det især sengen og dét at kunne bruge mobilen som i Danmark, der får dem til at længes hjem. Især de unge mellem 18 og 29 år savner at bruge deres elskede smartphone som derhjemme. Det viser en ny undersøgelse som analysebureauet Wilke har lavet for teleselskabet 3.

Sommerferien står for døren og inden længe drager tusindvis af danskere sydpå mod varmere himmelstrøg. Men selvom de fleste nyder at koble af på stranden, så er der alligevel to ting, der får de rejseglade danskere til at længes hjem.

Ifølge en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for teleselskabet 3, så savner danskerne først og fremmest deres seng på ferien i udlandet. Det gælder hele 32,1 procent. Også mobiltelefonen, og det at kunne bruge mobilen som derhjemme, frembringer følelsen af hjemve. Det gælder især de unge mellem 18 og 29 år. 16,3 procent af de 18-29-årige svarer således, at de mest savner deres mobil, når de er på ferie i udlandet. For danskerne generelt er det 11,5 procent.

”Jeg forstår godt danskernes savn. Det er virkelig stærkt begrænsende ikke at kunne bruge mobilen og have adgang til internettet som derhjemme. Vi er vant til at kunne ’spørge Google’ via mobilen og bruge den til at finde vej, oploade oplevelser med det samme på de sociale medier mv. Men med de høje roamingafgifter kan det blive frygtelig dyrt at gøre det på ferien,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

Hos teleselskabet 3 har man derfor droppet roamingafgifterne på data, tale og sms i udvalgte lande.

”I 3 har vi valgt at gå foran. Vi har fjernet de høje roamingafgifter i 24 lande, så vores kunder trygt kan tage deres mobilvaner med på rejsen – bl.a. til Spanien, som er danskernes favoritdestination. For vores kunder har det været en stor befrielse, og de har taget rigtig godt imod det og bruger nu mobilen i stor stil i udlandet. Så må der være andre, der løser problemet med at få sengen med på rejsen,” fortæller David Elsass.

Mobilen bestemmer feriedestinationen

Teleselskabet 3 og Wilke har også spurgt danskerne om de ville vælge én feriedestination frem for en anden, hvis de kunne bruge mobilen i landet til samme priser og på samme vilkår som i Danmark. Og her kommer de unges kærlighed til smartphonen igen til udtryk.14,9 procent af de unge mellem 18 og 29 år er således enige om, at muligheden for at bruge mobilen som derhjemme er et vigtigt kriterium i forbindelse med valg af rejsedestination.

Top 3: Det savner danskerne mest på ferien i udlandet (danskerne generelt)
1. Min egen seng: 32, 1 %
2. At jeg kan bruge mobilen som derhjemme: 11,5 %
3. Dansk TV: 7,7 %

Top 3: Det savner de unge mest på ferien i udlandet (18-29 år)
1. Min egen seng: 33, 2 %
2. At jeg kan bruge mobilen som derhjemme: 16,3 %
3. Mine venner: 10,5 %

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke i perioden 05.05 til den 12.05.15 og er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført i alt 1006 interviews.

Om 3LikeHome

• Med 3LikeHome kan 3’s kunder bruge deres smartphone i stort set hele Europa til samme pris som i Danmark.

• 3LikeHome kan bruges i Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales og Østrig.

• 3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer.

• 3LikeHome dækker:
    • Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
    • Modtagelse af kald og opkald til danske numre
    • SMS/MMS til danske numre

• Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement.

• Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst.

• På 3.dk kan man tjekke om man har 3LikeHome.

• Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk