3: Danskerne ’gambler’ med mobilen på festival

1. juli 2015

Ifølge en ny undersøgelse, som Wilke har gennemført for teleselskabet 3, så har mere end hver tredje dansker, der skal på festival, ikke en mobilforsikring.  14,5 procent ved ikke om deres mobil er forsikret. Sidste år anmeldte 757 personer tyverier på Roskilde Festival. 3 advarer mod de typiske ’festivaluheld’ såsom væskeskader, skærmbrud og tyveri, og anbefaler at man tegner en mobilforsikring.

Nedtællingen til Roskilde Festival er i gang. Men 35,3 procent af danskerne har ikke mobilen forsikret, når de er på festival. Samtidig er 14,5 procent i tvivl, hvorvidt de overhovedet har en forsikring, der dækker, hvis mobilen bliver skadet eller helt væk under festlighederne. Det viser en ny undersøgelse, som Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Selvom mobilen er mange danskeres kæreste eje, så er det desværre ikke alle, der tænker på at få den forsikret. Vi oplever, at mange kunder ærgrer sig, når de vender hjem fra festival med en ødelagt mobil og tror, at de er dækket af deres indboforsikring. De typiske ’festival-skader’ er skærmbrud, væskeskader og tyveri,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

Han opfordrer derfor danskerne til at se festivalsæsonen som en anledning til at få tjekket op på husstandens forsikringer. Hos 3 kan man tegne en mobilforsikring for 79 kr. om måneden, hvoraf de tre første er gratis.

De unge bruger en gammel model

Undersøgelsen fra Wilke viser også, at næsten hver tredje af de unge mellem 15 og 23 år skifter deres smartphone ud med en ældre model, når de tager på festival. Og det gør de primært for at undgå, at mobilen går i stykker undervejs. Dette gælder 69,4 procent af de adspurgte mellem 15 og 23 år.

”Det er ærgerligt, at de unge går på kompromis med festivaloplevelsen ved at tage en gammel mobil med. De ældre modeller er typisk langsommere, tager mindre gode billeder og giver måske endda kun begrænset eller ingen adgang til internettet. Dermed må de unge undvære et hav af muligheder. I stedet for at efterlade den nye mobil derhjemme, så vil vi klart råde festivalfolket til at forsikre den”, siger David Elsass og fremhæver, at man med 3Forsikring er dækket fra den dag, man køber forsikringen samt, at der ikke er nogen bindingsperiode på forsikringen.

757 tyverier på Roskilde Festival

Tyverier fra lommer og tasker er også fortsat et udbredt problem ved kulturelle begivenheder som Roskilde Festival, hvor mange mennesker er samlet og har deres værdigenstande på sig. Det gælder især smartphones, der er i høj kurs blandt tyvene. I 2014 modtog Midt- og Vestsjællands Politi 757 tyverianmeldelser under Roskilde Festival.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke i perioden 21. maj til den 29. maj 2015 og er repræsentativt fordelt blandt danskere over 15 år, som har angivet, at de enten har været på festival før eller skal på festival i år. Der er gennemført i alt 1005 interviews.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Er din mobil forsikret, når du tager på festival?

Alle besvarelser:

Ja, via mit teleselskab - 4,2%

Ja, jeg er forsikret via min indboforsikring – 46%

Nej - 35,3%

Ved ikke – 14,5%

Skifter du din smartphone ud med en ældre model, når du tager på festival?

15-23 år:

Ja – 30, 8% (gennemsnit for alle besvarelser: 13,2%)

Nej – 58,1%

Jeg har ikke en smartphone – 6,8%

Ved ikke – 4,3%

Hvorfor skifter du din smartphone ud med en ældre model, når du tager på festival?

15-23 år:

For at undgå tyveri – 52,8%

For at undgå, at min smartphone går i stykker – 69,4%

Jeg ville blive ked af det, hvis jeg tabte eller glemte min smartphone – 58,3%

Min smartphone holder ikke batteri så længe – 61,1%

Jeg har ikke brug for at være online, når jeg er på festival – 19,4%

Om tyverier på Roskilde Festival i 2014

Midt- og Vestsjællands Politi modtog 757 tyverianmeldelser* i 2014 fra festivalgæster på Roskilde Festival

2013: 1.350 tyverianmeldelser

2012: 1.441 tyverianmeldelser

Anmeldelserne i 2014 fordelte sig således:

 Tyveri fra lomme/taske: 203

 Tyveri fra campingplads: 513

 Tyveri af taske/bagage: 41

*Tyverianmeldelser dækker tyveri fra taske og campingplads, samt tyveri af taske (baggage)

Om 3Forsikring

3Forsikring dækker både uheld som skærmbrud og væskeskader samt tyveri. De første tre måneder fra købsdatoen er 3Forsikring gratis. Der er ingen bindingsperiode, og man kan opsige fra dag til dag. 3Forsikring dækker fra første dag og 24 måneder frem. I den periode kan man få dækket op til tre skader med en selvrisiko på 499 kr. ved første skade.  Er skaden allerede sket? Så læs mere her: https://www.3.dk/abonnementer/tilvalg/3forsikring/

3 er klar til årets festivaler

• I forbindelse med sommerens festivaler og events rykker 3 ud med ekstra mobilmaster og justerer de eksisterende master med såkaldte ”festivalindstillinger”. Det sker bl.a. ved Tinderbox, Skanderborg Festival og Vig festival. Ved årets Roskilde Festival er 3 eksklusiv partner inden for mobiltelefoni.
  • På Roskilde Festival bidrager 3 med:
    • Et mobilnetværk med ekstra kapacitet – 3 udvider i år med yderligere en mobilmast ved orange scene
    • En stor RELOAD stand på festivalpladsen med gratis opladning til alle og ’mobile aid’, hvis mobilen strejker eller er blevet væk.
    • Gratis opladning til alle i 12 kombinerede garderober og ladestationer på festivalen
    • Fem smarttable bordtennisborde med indbygget opladning, hvor der løbende afholdes konkurrencer
    • 10 loungebænke med indbyggede stik til opladning
    • App’en Crowdsearch, der giver mulighed for at søge efter Facebook-venner i nærheden og se, hvor de er på festivalen og hvilke koncerter de er til. Den er gratis og tilgængelig for alle i App Store.

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.