3: Danskerne går glip af besparelser på telefoni

7. juli 2015

Danskerne går årligt glip af besparelser på tusindvis af kroner på telefoni. Mere end halvanden million danskere har stadig et traditionelt fastnetabonnement, selvom de fleste kun sjældent eller aldrig bruger den faste forbindelse. Det viser en ny undersøgelse som Wilke har foretaget på vegne af teleselskabet 3.

749.000 danskere har ifølge Erhvervsstyrelsens seneste telestatistik stadig et fastnetabonnement. Og det er til trods for, at de stationære telefoner bruges sjældent. I en ny undersøgelse som Wilke har foretaget på vegne af teleselskabet 3 fremgår det, at 35,2 procent af fastnetejerne svarer: ’Det har jeg altid haft’, som en af årsagerne til, at de har en fastnettelefon. Alligevel bruger 30,9 procent kun fastnettelefonen et par gange om måneden eller sjældnere. 5,4 procent angiver, at de aldrig bruger telefonen.

”For langt de fleste vil det give god mening at tage stilling til, om de reelt har brug for et fastnetabonnement. Alt tyder på, at fastnetejerne primært har deres fastnettelefon af vane, og dermed bliver det spild af penge. Vi vurderer, at man faktisk vil kunne spare op til flere tusinde kroner om året, hvis man dropper fastnettelefonen. Alle har en mobiltelefon i dag, og de fleste vil kunne klare deres behov for telefoni via deres mobilabonnement, hvor rigtig mange har ’fri tale’ i forvejen,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

Følsom proces

Af undersøgelsen fremgår det, at 30,3 procent af fastnetkunderne er klar til at droppe den faste forbindelse ved en mærkbar besparelse. Men hos 3 erkender man, at det kan være vemodigt at sige farvel til fastnettet.

”Vi ved, at mange fastnetejere er tæt knyttede til deres fastnetnummer, og det kan være en del af årsagen til, at de ikke bare dropper det uden videre. Derfor tilbyder vi 3Hjemmenummer, hvor alle kald til ens gamle fastnetnummer automatisk viderestilles til mobilen. Man kan dermed beholde sit fastnetnummer, uden at betale for et fastnetabonnement. 3Hjemmenummer koster 29 kr. om måneden, hvilket er en noget lavere pris, end de fleste fastnetabonnementer,” fortæller David Elsass.

Han anbefaler at have 3Hjemmenummer i en periode, indtil venner og familie har vænnet sig til at bruge mobilnummeret.

Om 3Hjemmenummer

• Med 3Hjemmenummer kan man beholde sit gamle fastnetnummer, uden at have et fastnetabonnement. Alle opkald til fastnetnummeret viderestilles direkte til mobilen
  • Det koster det samme, som det plejer for andre at ringe til fastnetnummeret
  • 3Hjemmenummer koster 29 kr./md. og forudsætter, at man har et mobilnummer hos 3
  • Når man ringer fra mobilen, ringer man fra sit mobilnummer og til de takster, der indgår i mobilabonnementet
  • 3Hjemmenummer har ingen binding og kan opsiges med 30 dages varsel.
  • Ifølge mobileksperten John G. Pedersen fra Ekstra Bladet, kan man spare 1620 kr. om året ved at skifte sit fastnetabonnement ud med 3Hjemmenummer
  • Læs mere her: https://www.3.dk/abonnementer/tilvalg/3hjemmenummer/

Om undersøgelsen

• Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke for teleselskabet 3 i perioden 9. april – 27. april 2015
  • Undersøgelsen er gennemført repræsentativt blandt personer over 18 år
  • Der er gennemført i alt 2813 interviews.

Kontakt Rikke Juul, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: rikke.juul@3.dk, mobil: 31 200 400. Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.