Nu får borgerne på Asnæshalvøen 4G/LTE-mobildækning i samarbejde med 3

3. marts 2014

4G-mobildækningen på Asnæshalvøen blev skudt i luften ved en festlig event på Lerchenborg mellem teleselskabet 3 og de lokale initiativtagere med samtlige borgere som midtpunkt.

Stædige og handlekraftige borgere på Asnæshalvøen ved Kalundborg har siden starten af 2013 samlet økonomiske bidrag fra de godt 120 borgere i lokalområdet og har samtidig skaffet støtte fra landdistriktsmidler til at få mobildækning i byen. 4G-nettet er nu blevet en realitet i samarbejde med teleselskabet 3.

I fredags blev 4G/LTE-nettet indviet med et brag af en event i Riddersalen på Lerchenborg, hvor stort set alle medborgere var mødt op - børn som voksne - for at fejre begivenheden og høre mere om mulighederne med mobildækningen fra 3.

”Vi har længe haft et stort ønske om at få mobildækning i byen, så vi tog kontakt til alle teleoperatørerne, og 3 var den eneste operatør, der var interesseret i at gå med i projektet. Det er vi utrolig glade for, da adgang til 4G/LTE-nettet betyder, at skolebørn og studerende nu kan løse opgaver på lige fod med studerende i storbyerne, og at landmænd og virksomheder vil kunne benytte de obligatoriske digitale services, som nu er standard hos danskerne,” siger Jes Jessen initiativtager fra Asnæs Borger- og Kulturforening.

Endvidere betyder 4G-nettet meget for borgerne, fordi det i høj grad spiller ind i forhold til bosætningen i området. God mobildækning har nemlig stor indflydelse på, om nye tilflyttere finder vej til Asnæs. I projektet er der også tænkt på at udnytte de eksisterende strukturer. Derfor er 4G-antennerne blevet placeret i den store vindmølle, der føjer sig naturligt ind i landskabet i modsætning til de sædvanlige mobilmaster.

Hos teleselskabet 3 glæder man sig over at kunne byde borgerne på Asnæshalvøen velkommen på 3’s hurtige 4G/LTE-netværk.

”Vi har valgt at støtte det her projekt fordi, vi gerne vil belønne det fantastiske initiativ, borgerne har taget for at få mobildækning i deres lokalområde. Det er altafgørende for os, at borgerne selv har arbejdet så ihærdigt med at skaffe tilskud og indhente mastetilladelser mv. Det er det lokale initiativ, der driver størstedelen af projektet. Og det ville vi gerne støtte op om og dermed give borgerne på Asnæshalvøen 4G-dækning, siger Kim Christensen, Head of Network Engineering hos 3.”

Vedhæftet er fakta om 4G/LTE-dækninge på Asnæs samt fotos fra eventen til fri benyttelse.

Yderligere information til medierne:
Jes Jessen, Asnæs Borger- og Kulturforening og initiativtager, e-mail: jes@sales-lab.dk, mobil: 52 508 375.
Mette Christiansen, kommunikationskonsulent, 3 Danmark, e-mail: mette.christiansen@3.dk, mobil: 31 200 883.

Du kan altid kontakte den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil: 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.