Mere digital turbo på Roskilde Festival

27. juni 2014

Når mere end 100.000 mennesker gæster Roskilde Festival i næste uge, gør mange af dem det med en smartphone i lommen. Og festivalgængerne hiver hyppigt telefonen frem for at dele oplevelserne på Facebook og Instagram, til at finde vej til næste madbod og til at få fat på folk udenfor og på festivalen. Derfor har teleselskabet 3 alene siden 2011 forøget netværkets kapacitet på Roskilde Festival med 1000 procent.

Verden har forandret sig, siden Roskilde Festival for første gang satte teltpløkkerne i jorden på Dyreskuepladsen i 1971. Udover, at festivalen er vokset fra at have en enkelt scene med 20 bands og 10.000 gæster over et par dage til i dag at have otte scener, 195 bands og 100.000 gæster, så er festivalen også fulgt med tiden på det teknologiske plan.

”Til Roskilde Festival eksploderer antallet af fede oplevelser for gæsterne. Derfor er  behovet for at dele dem med vennerne endnu større her, og vi sender et væld af statusopdateringer afsted på Facebook og billeder ud på Instagram. Og vi forventer, at vi er dækkede med data uanset hvor vi er – også midt ude på en mark. Vi ser det som en selvfølge, at vi kan være online,som var vi derhjemme”, siger Mette Lehmann, livsstilsekspert på bl.a. TV2.

Derfor sørger 3 igen i år for at skrue endnu højere op for dækningen ved at etablere 11 mastepositioner, der både giver 3G og 4G dækning med en maksimal kapacitet. Der kommer endnu en fast masteposition, to ekstra mobile mastepositioner samt en opgradering af de eksisterende. På den måde bliver hele festivalområdet dækket optimalt til gavn for alle 3´s kunder. Da op imod en tredjedel af gæsterne på Roskilde Festival er 3 kunder, kommer det rigtig mange til gode.

”En event som Roskilde Festival stiller høje krav til det mobile netværk. Med så mange brugere samlet på ét sted skal netværket både være stabilt og stærkt, og da vores kunder er massivt til stede på festivalen, så har det den højeste prioritet for os”, fortæller Kim Christensen, der er netværkschef i 3 Danmark.

Reload med Deezer og konkurrencer

Som sidste år tilbyder 3 igen i år opladning ved Reload stande på pladsen. 3 har samtidig indgået et samarbejde med musiktjenesten Deezer, så festivalgæsterne kan få musikinspiration til deres playlister. Omkring 40-45.000 festivalgæster får mulighed for at holde sig opdateret og være i kontakt med vennerne samt udnytte de mange digitale løsninger, der er udviklet til netop Roskilde Festival.

”Man kan roligt sige, der er sket meget, siden Roskilde Festival startede. Dengang var der en opslagstavle, som festivalgæsterne kunne bruge til at efterlyse deres venner, og en mønttelefon så de kunne ringe hjem . I dag er man i kontakt 24-7 med alle – på festivalen eller derhjemme. Som officiel partner ser vi det som vores primære opgave at gøre det effektivt og smidigt for vores kunder, så de har samme oplevelse som derhjemme”, siger Kim Christensen.

3 og Roskilde Festival samarbejder om at være på forkant med udviklingen og opgradere de teknologiske løsninger, så festivalens gæster får den bedst mulige oplevelse offline såvel som online. På den måde lever festivalens grundværdier videre i både den virtuelle verden på de sociale medier og på den 43 år gamle festivalplads.

Læs mere om 3 på 3.dk.

Yderligere information til medierne:

Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.