Fri data og tale i endnu flere lande

22. september 2014

Som den første danske operatør valgte teleselskabet 3 tidligere på året helt at droppe roamingafgiften i en række udvalgte lande. Et initiativ, som kunderne i den grad tog til sig. Efter lanceringen er kundernes forbrug steget med op til 5000 procent i de mest populære rejselande. Nu udvider 3 konceptet om brug af data og tale, sms og mms uden, at det koster ekstra og inkluderer fra den 22. september yderligere fire centrale lande i Europa.

I marts droppede 3 som den første operatør herhjemme roamingafgiften på data, tale, sms og mms i seks lande: Hongkong, Irland, Italien, Storbritannien, Sverige og Østrig. Siden lanceringen af 3’s nye koncept, 3LikeHome, er forbruget af data steget med 5000 procent i nogle lande. Nu udvider teleselskabet konceptet til at omfatte yderligere fire lande: Frankrig, Norge, Schweiz og Tyskland.

”Den massive stigning i kundernes forbrug taler for sig selv. Der er ingen tvivl om, at vi har ramt et helt centralt behov. Og derfor udvider vi nu med endnu flere lande. Vi mener stadig, at det er på tide at gøre op med forbrugernes frygt for regninger, der løber løbsk, hvis man bruger data i udlandet,” siger 3’s administrerende direktør, Morten Christiansen.

Danskerne farer vild i udlandstakster
Flere undersøgelser bekræfter også, at forbrugerne generelt har svært ved at gennemskue området for udlandstelefoni. Et flertal af danskerne er slet ikke klar over, at EU-Kommissionen i starten af sommeren halverede prisen på data i udlandet. Mange forbinder derimod tale og datatrafik i udlandet med høje regninger og uigennemskuelige roamingtakster. Derfor slukker to ud af tre også altid mobilen, når de rejser. Det er til trods for, at 55 procent føler, at det begrænser deres adfærd på ferien.

Undersøgelsen er foretaget af A&B Analyse blandt 1085 respondenter.

• Næsten 60 procent ved ikke, at EU- Kommissionen sætter loftet for priser på roaming i et andet EU-land
  • Mere end halvdelen ved ikke, at roamingafgifterne sidst blev reguleret i juli 2014

3 går forrest
3 er både det første og eneste teleselskab i Danmark, der har valgt at droppe roamingafgiften på både data og tale, sms, mms i en række lande. Og det er på trods af, at EU-Kommissionen har foreslået at afskaffe roaminggebyrer fra 2015.

”Det er helt bevidst, at vi ikke bare læner os tilbage og afventer politikerne i EU. Vi har valgt at gå forrest og fjerne de høje roamingpriser, fordi vi kan se, at kunderne har et behov for at være online i udlandet her og nu. Der er tale om en økonomisk tung investering for os, der forudsætter et tæt samarbejde med operatører i andre lande. Men vi er overbeviste om, at det er på denne bane, at slaget om kunderne skal slås. Og indtil videre tyder alt på, at kunderne både bemærker og belønner os for initiativet,” siger Morten Christiansen.

En ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for 3 viser da også, at et markant flertal af danskerne hellere vil have fri tale og data i udlandet, frem for eksempelvis streamingtjenester eller mængderabatter, hvis de selv frit kunne sammensætte deres mobilabonnement.

3 har valgt at inkludere Frankrig, Norge, Schweiz og Tyskland i 3LikeHome, da disse lande er blandt danskernes foretrukne rejsemål, både når det kommer til ferie- og forretningsrejser.

Kontakt Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.