Fortsat mange tyverier på festivaler

Selvom antallet af tyverier er stagneret de seneste par år på landets festivaler, så er der stadig mange, der får stjålet deres ejendele under festlighederne. Hele 461 personer anmeldte sidste år tyverier på Roskilde Festival. Derfor er der stadig en god grund til at passe godt på sine ejendele – især smartphones og andet dyrt elektronik, da det er i høj kurs hos tyvene.

Tyveri fra lommer og tasker er stadig et problem i Danmark, og det gælder især til kulturelle begivenheder som Roskilde Festival, hvor mange mennesker er samlet og har deres værdigenstande på sig. På sidste års Roskilde Festival modtog Midt- og Vestsjællands Politi 461 anmeldelser om tyveri. Det gælder især smartphones, som er nemme at få listet op af lommerne på folk.

I år 2011 stod det værst til med tyverier på Roskilde Festival. Her modtog politiet hele 748 anmeldelser. Det faldt dog i 2012 til 568 anmeldelser og helt ned på de 461 i 2013. Selvom det ramte lidt færre festivalgængerne sidste år, så er der stadig grund til at passe godt på de dyre elektroniske ejendele, når musikken spiller.

”Flere og flere unge tager deres smartphone med på festival, så de kan holde kontakten med venner og familie, finde rundt og holde sig opdateret. Hvis en skade sker her, vil man nemt føle sig udsat og hjælpeløs. Det er nærmest frihedsberøvende, fordi man bliver afhængig af andre i flokken med forbindelse. Samtidig risikerer man at få en betydelig økonomisk udgift, som der måske slet ikke er plads til i budgettet”, fortæller David Elsass, direktør for privatmarkedet i 3 Danmark.

Manglende forsikring blandt unge

Tal fra Forsikring & Pension viser, at kun hver tredje unge mellem 21-24 år har en indboforsikring. For dem kan det være noget nær en katastrofe, hvis en smartphone bliver ødelagt eller stjålet. Det kan være svært at finde penge på et SU-budget til en ny smartphone. Og når man mister den på en festival, er det særligt ubehageligt, da behovet for at være i kontakt med venner og kunne opdatere og følge med online er stort.

”Mange unge har ingen indboforsikring. Og mange unge tror, de helt automatisk er dækket af deres forældres indboforsikring uanset, om de stadig bor hjemme eller ej. Det kan derfor hurtigt blive en rigtig dyr festival, hvis din smartphone bliver stjålet, eller hvis man taber den, og den går i stykker”, fortæller Mikkel Nielsen fra Willis Insurance Agency.

Hvis man som ung ikke føler, at man har et stort behov for en indboforsikring, men gerne vil dække sin smartphone for tyveri, kan man få en særlig forsikring. 3 tilbyder en forsikring, der dækker smartphones ved både skader og tyveri, som koster 59 kroner om måneden – uanset type af tablet eller smartphone. De første tre måneder er gratis, og så dækker den i 24 måneder uden binding. Ved brug af forsikringen er der en selvrisiko på 499 kr. Ved anden skade indenfor 12 måneder fordobles selvrisikoen til 998 kroner.

For yderligere information se 3.dk/forsikring

Yderligere information til medierne:

Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.