Endelig hardware til 4G/LTE Advanced

13. oktober 2014

Det er nu muligt at opnå mobile hastigheder, som er næsten dobbelt så høje som på det almindelige 4G/LTE-netværk. Indtil videre har teleselskabet 3 opgraderet 142 master i centrale dele af København og Århus med LTE cat. 6 ved hjælp af teknologien ”Carrier Aggregation”. I løbet af 2015 opgraderes yderligere et antal master.

I juni testede 3 i selskab med mobilsitet meremobil.dk teknologien ”Carrier Aggregation” på selskabets hovedkontor i København. Teknologien bygger på en sammenlægning af flere frekvensbånd, hvilket for 3’s vedkommende betyder, at man bundler frekvensbåndene 1800 og 2600 MHz for på den måde at opnå hastigheder på helt op til 150 Mbit/s.

Under testen, som foregik via to bærbare pc’ere, opnåede man med en mobil bredbåndsrouter omkring 140 Mbit/s i download på det avancerede LTE-netværk – og op til 70 Mbit/s på det almindelige 4G/LTE-netværk.

Denne avancerede form for 4G/LTE har indtil nu ikke været udnyttet kommercielt i Danmark, da markedet ikke har haft hardware i handlen, som understøtter teknologien. I sidste måned lancerede Samsung imidlertid deres Galaxy Alpha, som med sin Snapdragon 805-processor, er i stand til at udnytte den avancerede form for LTE og i dag kommer den nye router fra Huawei, E5186s-22a 4G, som også udnytter cat.6-teknologien, på hylderne hos 3.

”Det er spændende, at der nu kommer hardware på markedet, som kan udnytte den teknologi, som vi stille og roligt lægger oven på vores eksisterende 4G/LTE-netværk. For os er det vigtigt at udnytte vores frekvensbånd optimalt for at kunne imødekomme det voksende behov fra de mange danskere, som har taget de populære streaming-tjenester til sig. Noget, der stiller større og større krav til kapaciteten i de danske netværk”, siger Kim Christensen, direktør for 3’s netværksafdeling.

3 opgraderer i øjeblikket udvalgte master i centrale dele af København og Århus og opnår ved interne tests gennemsnitlige hastigheder på omkring 140 M/bits.

Læs mere om testen af Carrier Aggregation på meremobil.dk - http://meremobil.dk/2014/07/carrier-aggregation-fremtidens-lynhurtige-mobilnet/

Kontakt Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Israel og Macau og 4G/LTE-licenser i Danmark, Hongkong, Italien, Irland, Storbritannien, Sverige og Østrig. Du kan besøge 3 på www.3.dk.