3’s kunder slog ny datarekord på Roskilde

7. juli 2014

Der blev sunget, danset, spist og drukket… Og så blev der ringet, sms’et og ikke mindst brugt mobildata på livet løs. Teleselskabet 3’s kunder slog endnu engang rekord i mobilforbrug på årets festival, og netværket fungerede.

Der var fuldt tryk på mobiltrafikken under hele Roskilde Festival 2014. Siden festivalens start 29. juni er der gået 16,7 TB data, 1,931 mio. talekald og 2,98 mio. sms’er gennem 3’s netværk. Det er over dobbelt så meget data, 11 % flere talekald og omtrent det samme antal sms’er som sidste år.

I alt var der ca. 53.000 3-kunder i området i festivalperioden. Det svarer til, at hver kunde foretog ca. 36 talekald, sendte 56 sms’er og brugte 316 MB data i festivalugen.

”Igen i år har vi haft stor fokus på at opgradere og udbygge netværket på Roskilde Festival. Derfor var netværket også klar, da de ca. 53.000 3-kunder indtog festivalområdet. Og det fungerede over al forventning. Vi oplevede dog enkelte spidsbelastninger blandt andet foran Orange Scene, men det er forventeligt, når så mange mennesker er samlet på et lille areal. Det er vigtigt for os, at vores kunder har en god oplevelse på Roskilde Festival. Vi ved, at de bruger deres smartphones meget – og at det til festival er vigtigt både at kunne ringe til kæresten eller mor derhjemme, sms’e om mødetidspunkt med vennerne – og ikke mindst forevige koncerter og uforglemmelige øjeblikke på de sociale medier,” siger Stefan Ring Støhrmann, netværksansvarlig hos 3.

I år havde 3 etableret elleve mastepositioner i området. Der er kommet endnu to faste mastepositioner, to ekstra mobile master samt en opgradering af en eksisterende. Det er en forøgelse af netværkskapaciteten målt i frekvensmængde på over 1000 % siden Roskilde Festival 2011.

Der har desuden været netværksfolk på vagt både i København og på festivalpladsen 24/7, siden festivalen startede

”Vi ville levere den bedste mobiloplevelse til vores kunder, og det mener vi, er lykkedes. Nu kan vi så begynde at overveje, hvordan vi kan forbedre dækningen yderligere næste år, for mobilforbruget kan kun blive endnu vildere,” siger Stefan Ring Støhrmann.

FAKTA:

Trafik i 3’s netværk i perioden 28. juni – 6. juli

Antal talekald: 1,931 mio.

Antal sendte sms’er: 2,98 mio.

Mængde datatrafik: 16,7 TB

Travleste time:

Talekald: 33.837 opkald mellem kl. 18 og 19 søndag den 29. juni

Sms: 55.861 sms’er mellem kl. 20 og 21 torsdag den 3. juli

Datatrafik: 154 GB data mellem kl. 18 og 19 lørdag den 5. juli

Travleste døgn:

Talekald: 275.300 opkald fredag den 4. juli

Sms: 511.400 sms’er lørdag den 5. juli

Data: 2.497 GB data fredag den 4. juli

Du kan læse mere om 3 på 3.dk.

For yderligere information:

Kontakt Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.