3 dropper som de første roamingafgiften i en række lande

11. marts 2014

Teleselskabet 3 gør som den første operatør i Danmark op med de høje mobilpriser i udlandet. Fra den 17. marts kan 3’s kunder benytte mobilen i en række lande inden og uden for EU på samme vilkår som i Danmark uden, at det koster ekstra. Det gælder data, fri tale, sms og mms. Således tager 3 det første skridt i kampen mod de frygtede roamingafgifter, som man i EU længe har drøftet at afskaffe.

Danskerne rejser mere til udlandet end den gennemsnitlige EU-borger. Og vi bruger vores smartphones mere, når vi er i udlandet. Men vi er samtidig meget opmærksomme på udlandstaksterne og slår oftere dataroaming fra end gennemsnittet af EU-borgere. Det viser den seneste rapport om telekommunikation i EU.

”Vores kunder er blandt de mest avancerede mobilbrugere i Danmark. Og ifølge tal fra Telestatistikken bruger vores kunder mere end tre gange så meget data som den gennemsnitlige dansker. Derfor er det naturligt for os at gå forrest for mere mobilitet med færre grænser. Vi er ikke, som man kunne tro, imod en udvikling, som på sigt helt måtte afskaffe roamingafgiften. Snarere tværtimod. Vi mener, at det er på tide. For os handler det om at kunne opfylde vores kunders behov – også ud over Danmarks grænser. Ved at slippe mobilen fri i en række lande har vi nu brudt de første grænser, og vi er ikke i tvivl om, at det er her kampen om fremtidens forbrugere skal slås,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Danmark.

3’s nye satsning træder i kraft den 17. marts. 3LikeHome, som initiativet hedder, bliver inkluderet i hovedparten af 3’s abonnementer, som bliver solgt i dag. Og det er godt nyt for de flere hundredetusinde danskere, der hvert år rejser til Sverige, England, Irland, Østrig, Italien eller Hongkong. De kan nemlig være online og ringe til danske numre og modtage opkald til 0 kroner – altså til samme pris som i Danmark - uanset, om de befinder sig på 3’s eget netværk eller på et konkurrerende netværk.

I EU har man længe drøftet en større lovpakke, som bl.a. indeholder en aftale om at afskaffe roamingafgiften i Europa.

”Vi må nok erkende, at branchen har hængt i bremsen, når det kommer til roamingafgifter. Det skal være slut nu. I 3 har vi aldrig været bange for at udfordre konventionerne i telebranchen, og vi går derfor forrest og foretager de investeringer, det kræver. Men dette er et første skridt. Barrieren for at gå endnu bredere ud er i øjeblikket wholesalepriserne, som EU p.t. ikke har planer om at regulere,” siger Morten Christiansen.

Også fremtidsforsker Liselotte Lyngsø betragter 3’s foreløbige enegang som den eneste naturlige udvikling i forhold til forbrugerne:

”Vi ser lige nu en digital generation, for hvem det er helt naturligt, at man selvfølgelig kan hente data hele tiden. De kan slet ikke forstå, at man ikke kan gøre det, man har lyst til 24/7. Specielt når man er i udlandet. Vi køber jo ikke papirkort længere for at finde ud af, hvordan vi kommer fra a til b. Vi skal kunne navigere, vi skal kunne kommunikere med hotellet, og vi skal måske lave en flybillet om. Så vi er ret prisgivet, hvis vi ikke kan komme på nettet”, siger fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, Future Navigator.

3 har gennem årene ofte været først i markedet med løsninger og produkter til kunderne. Senest har ”fri tale”-abonnementet med flat rate på tale dannet skole i telesektoren. 3LikeHome bliver fremover inkluderet i alle ”fri-tale” abonnementer til privatkunder og i en række ”fri tale” abonnementer til erhvervskunder.

Læs mere om 3’s nye abonnementer her fra 17. marts: www.3.dk/3likehome

Fotos til fri afbenyttelse findes på www.3.dk/billedarkiv

Fakta:

Hvad er 3LikeHome

• Brug din smartphone som derhjemme i Sverige, Storbritannien, Irland, Italien, Østrig og Hongkong
  • Gælder alle net i de pågældende lande, ikke kun 3’s net
  • Modtage kald og ringe til danske numre
  • SMS/MMS til danske numre
  • Data forbruges fra den almindelige data i abonnementet
  • Opkald til andre end danske numre koster almindelig udlandspriser
  • Hastighed max 0,5 mbit/s i ikke-3 net i 3LikeHome-lande

Yderligere information til medierne:
Tanja Krebsø, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: tanja.krebso@3.dk, mobil: 31 200 400.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Kombinationen af 3’s prisvindende 3G-netværk og lynhurtige 4G /LTE-netværk, sikrer danskerne adgang til fremtidens netværk - i dag. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.