Hjalp - Kundeservice

eSIM


Forskellen mellem eSIM og SIM-kort er grundlæggende, at eSIM er digitalt indlejret i din mobil, mens et SIM-kort fysisk skal indsættes i enheden.

Med eSIM slipper du for at håndtere det fysiske SIM-kort og undgår ventetiden på postlevering, når du bestiller via Mit 3 eller 3.dk. Du aktiverer eSIM ved at scanne en QR-kode med din mobil, og det bliver straks aktiveret på din enhed.

Det eneste krav er, at din mobil understøtter eSIM, hvilket de fleste nyere modeller gør.

Derudover findes der forskelle mellem eSIM til mobiler/tablets og eSIM til smartwatches. Med et eSIM til dit smartwatch kan du modtage opkald, sende beskeder og streame musik direkte fra dit håndled uden behov for din mobil. eSIM til smartwatches er et tilkøb til dit mobilabonnement og koster 30 kr./md.

Værd at vide om eSIM

  1. Åbn telefonens opkaldsfunktion.

  2. Indtast *#06#.

  3. Hvis der vises et EID-nummer*, er din mobil klar til at bruge eSIM.

*Et EID-nummer (Embedded Identity Document) består af en lang række tal og bogstaver, der fungerer som en unik identifikation for et eSIM. Nummeret kan være op til 32 tegn langt og indeholder både numeriske og alfanumeriske tegn (bogstaver og tal).

Hvis du bestiller et eSIM via Mit3, modtager du en QR-kode, som du kan scanne med kameraet på din mobil. Derefter kan du følge vores billedguide. Vælg din mobilmodel og derefter "eSIM" i menuen.

Hvis du har bestilt eSIM via kundeservice eller salgsafdelingen, vil du modtage en QR-kode med posten til din adresse.

Vær opmærksom på følgende, før du downloader dit eSIM:

  • Tag det gamle SIM-kort ud af din mobiltelefon.

  • Du skal gå i Mit 3 fra en anden enhed end din mobil, da du skal scanne QR-koden med din mobil for at få eSIM på den.

  • Du skal være logget på Wifi, inden du downloader eSIM.

  • Det er kun muligt at scanne QR-koden én gang.

Ved nummerflytning: Har du bestilt eSIM i forbindelse med nummerflytning til 3, kan du aktivere dit eSIM tidligst dagen før, nummerflytningen træder i kraft. Hvis du aktiverer dit eSIM inden nummerflytningen er gennemført, risikerer du at miste forbindelsen, da dit gamle SIM-kort deaktiveres, så snart eSIM’et aktiveres. Det anbefales derfor at vente med aktivering til dagen før nummerflytningen som en af de sidste ting.

Ved nyt nummer: Hvis du har bestilt et nyt nummer, kan du aktivere dit eSIM cirka 30 minutter efter bestillingen. Du modtager en e-mail, så snart QR-koden er tilgængelig på Mit 3. Hvis du er logget ind på Mit 3, når du modtager e-mailen, skal du logge ud og ind igen for at få adgang til QR-koden.

Ved bestilling af nyt eSIM til dit eksisterende 3-abonnement: Når du bestiller et nyt eSIM til et eksisterende abonnement, kan det aktiveres efter cirka 10 minutter på Mit 3. Du vil modtage en e-mail, når dit eSIM er klar til aktivering.

Et eSIM er helt gratis både at få og bruge på din mobiltelefon. Hvis der er tale om en tilkobling til et smartwatch, koster det 30 kr./måneden.

Hvis din mobil understøtter eSIM, har du mulighed for at have flere eSIM-profiler og bruge Dual SIM med to aktive SIM-kort samtidig. Du kan anvende Dual SIM ved at kombinere et fysisk SIM-kort og et eSIM. iPhone 13-modeller og nyere understøtter også to aktive eSIM’er.

Dette er praktisk, hvis du ønsker at bruge både dit private og dit arbejdsnummer på samme telefon – så slipper du for at have to mobiler med dig. Med Dual SIM kan du have to abonnementer i én telefon. Du kan selv vælge, hvilket nummer der skal være primært, og hvilket der skal være sekundært, samt skifte mellem dem efter behov.

Når du foretager et opkald, kan du øverst på skærmen se, hvilket nummer du ringer fra. Hvis du vil ringe fra dit andet nummer, skal du blot trykke på knappen øverst på skærmen, hvor der står "Primær", og derefter vælge "Sekundær" for at ændre det udgående nummer. Samme proces gælder for SMS-beskeder.

Vær opmærksom på, at du altid svarer fra det nummer, som modtog beskeden. Hvis du modtager en SMS på "Primær", kan du ikke svare med "Sekundær" til samme nummer, medmindre du sletter hele SMS-tråden først.

Ja, du kan godt nøjes med et eSIM på din mobil.

Hos os kan du hurtigt og nemt overføre SIM-kort fra din tidligere iPhone til din nye iPhone, uden at du skal kontakte os og eller skanne en QR kode. Vi kalder det One Click Transfer. For at bruge One Click Transfer kræver det blot, at du har: - et 3-abonnement på din gamle iPhone. - installeret iOS17 på din nye og din gamle iPhone. - aktiveret Bluetooth. Følg instrukserne på din nye iPhone for at overføre dit fysiske SIM-kort eller eSIM til din nye iPhone. Vær obs på, at mobilerne skal ligge ved siden af hinanden og være tændt. Se vejledning.

Det er vigtigt, at du har den seneste software version på din mobil.

Apple: Det kræver, at du har en iPhone 6 eller nyere model, samt den seneste opdatering til både din iPhone og dit Apple Watch. Bemærk, at eSIM med WatchOS 9.1 og nyere opdateringer, er international roaming kompatible på cellular modeller fra Apple Watch Serie 5 og nyere, Apple Watch SE og nyere, samt Apple Watch Ultra. Tilgå Apples hjemmeside for yderligere information.

Samsung: Du kan finde en liste over hvilke mobiler der er kompatible med Galaxy Watch på Samsungs hjemmeside.

Du kan tilkoble 3 stk. Apple Watch.

Stadig brug for hjælp?

Skriv til os

Udfyld nedenstående formular eller skriv en mail. Husk at skrive et telefonnummer, vi kan kontakte dig på i hverdagen, samt et kundenummer eller et CPR/CVR så vi kan finde dig i vores system. Svartiden er på 1-3 hverdage.