Spoofing er en form for telefonsvindel, hvor udenlandske svindlere manipulerer det telefonnummer, der vises på modtagerens skærm.
Svindleren får opkaldet/beskeden til at fremstå mere troværdigt ved at få det til at se ud som om, det kommer fra et dansk nummer, selvom det i virkeligheden foretages fra udlandet.
Formålet er at narre modtageren til at dele personlige oplysninger, som kreditkortnumre eller bankoplysninger.
Mange danskere er mere tilbøjelige til at besvare opkald/beskeder fra danske numre, hvilket gør denne metode særligt effektiv.
Som kunde hos 3 betyder det, at du kan opleve at modtage opkald/beskeder fra et tilsyneladende dansk nummer, selvom det stammer fra udlandet.
For at beskytte dig selv mod svindel bør du aldrig dele personlige oplysninger over telefonen, især ikke hvis du er i tvivl om afsenderens identitet.
Hvis personen hævder at ringe fra en virksomhed, er det altid en god idé at ringe tilbage til virksomhedens officielle nummer for at bekræfte opkaldet/beskeden.
Hvorfor siger folk, at jeg har ringet til dem?
Hvis nogen fortæller, at de har modtaget et opkald/besked fra dit nummer, selvom du ikke har ringet, kan det være et tilfælde af spoofing. Svindlere bruger tilfældige danske numre, og desværre kan dit nummer også blive misbrugt. Når nogen ringer tilbage til nummeret, vil de få fat i dig, fordi svindlerne kun har ændret, hvad der vises på modtagerens skærm og ikke det faktiske nummer.
De udenlandske svindlere overtager ikke dit telefonnummer. Det danske nummer vises blot hos modtagerne af opkaldet/beskeden, og du kan derfor bruge telefonen helt, som du plejer.
Kan I spærre mit nummer?
Desværre kan 3 ikke spærre dit nummer, da det ville forhindre dig i selv at bruge det.
Heldigvis bruger svindlerne normalt kun et nummer i kort tid – typisk 1-2 uger – før de skifter til et nyt. Vores råd er derfor at være tålmodig og opmærksom, indtil problemet ofte løser sig selv.
Er du generet af spoofing over en længere periode, har du mulighed for at kontakte vores Kundeservice, som kan hjælpe dig med at få et nyt telefonnummer.
Hvad gør 3 for at løse problemet?
Telebranchen arbejder sammen om at finde en fælles løsning, der kan begrænse eller eliminere spoofing.
Det er dog teknisk udfordrende at blokere for disse opkald/beskeder, da mange danskere ringer hjem fra udlandet, men vi håber at kunne implementere en løsning så hurtigt som muligt.
Stadig brug for hjælp?
Skriv til os
Udfyld nedenstående formular eller skriv en mail. Husk at skrive et telefonnummer, vi kan kontakte dig på i hverdagen, samt et kundenummer eller et CPR/CVR så vi kan finde dig i vores system. Svartiden er på 1-3 hverdage.
Privat | Erhverv |
---|---|
70 313 313 | 70 313 000 |
Teknisk support | |
---|---|
70 313 313 |
Man-torsdag: 8-17, Fredag: 8-16
Weekend/helligdage: Lukket
Vi oplever længere ventetid i visse tidsrum. Hvis du vil undgå ventetid, så ring sidst på dagen.
I vores butikker kan du få hjælp med alt, så stik endelig hoved forbi din 3Butik
Find butik