Dækning


Tjek din dækning

Forventet hastighed
ved udendørs brug

Største dataforbrug i Danmark

3’s kunder har det største dataforbrug i Danmark og det tredjestørste dataforbrug på verdensplan. Det er vi meget stolte af, men det sætter også krav til vores dækning og kapacitet. Derfor arbejder vi konstant på at udvide og forbedre både 3G, 4G og 4G+.

Vores 4G-netværk dækker mere end 98 % af Danmarks befolkning. 

Ofte får du endnu bedre dækning indendørs med 3G-netværket (på 900MHz frekvensbånd), da signalet har lettere ved at trænge igennem bygninger end 4G og 4G+. Derfor opjusterer vi selvfølgelig også på dette område.

Status og forbedring af netværket i 2020

  • +200 nye mastepositioner
  • Øge kapacitet og hastighed i eksisterende master
  • 3G-netværket består pr. januar 2020 af over 2.300 unikke positioner. Disse vil løbende blive udvidet – især med 900MHz frekvensbånd for at øge dækningen indendørs og geografisk
  • 4G-netværket dækker i dag 99 % af vores netværk
  • 4G+ (carrier aggregation) dækker i dag hele vores netværk
  • Forberedelse af netværket til 5G

Mobilabbonnementer   Internet

Hvad kan påvirke din dækning?

Antal brugere

Antallet af brugere, der er online på samme tid og på samme mast, har betydning for den hastighed, du har mulighed for at opnå.

I tætbefolkede områder og ved events som f.eks. festivaler, vil der være større belastning på den enkelte mast, som gør, at din hastighed kan blive påvirket. 

Afstand til masten

Din hastighed er højest, hvis du er tæt på en mast. Tilsvarende bliver hastigheden lavere, jo længere væk du kommer.

Befinder du dig i en større by med flere master, vil du derfor oftest opleve bedre dækning, end når du er i mindre tætbefolkede områder, hvor der kan være længere afstand til en mast.

Omgivelserne

Du vil altid opnå bedre dækning udendørs end indendørs. Skove, bakker og bygninger af metal og jern kan reducere din hastighed.

Signalet har lettere ved at trænge igennem ældre bygning end nybyggeri med moderne, energibesparende vinduer og vægge. Årstider påvirker også dækningen, da signalet har svært ved at trænge igennem vand.

Dit udstyr

For at opnå 4G, skal din mobil, tablet eller router understøtte teknologien. Har dit udstyr ikke 4G, vil du få 3G-dækning i stedet.

Det er derfor vigtigt, at du tjekker din dækning ud fra dit udstyrs muligheder. Antennen påvirker også dækningen, så du kan opleve varieret hastighed på to forskellige smartphones, som begge understøtter 4G.

Hvad betyder 4G, 3G og 2G?

 

4G

4G er betegnelse for 4. generations mobilnetværk, som anvender teknologien LTE (Long Term Evolution), og er en overbygning af 3G. 

  • 4G (Long Term Evolution) bliver primært anvendt til datatrafik ved høje hastigheder og giver dig mulighed for at se film i HD, uploade store filer mm.

  • 4G+ (LTE Advanced) er en væsentlig forbedring af hastigheden i forhold til 4G, og teknologien giver mulighed for VoLTE

3G

3G er betegnelse for 3. generations mobilnetværk, som anvender teknologien UMTS (Universal Telecommunications System).

  • 3G (UMTS; Universal Telecommunications System) sikrer god og stabil dataforbindelse. Og giver mulighed for, at du kan foretage tale- og videokald samt sende og modtage sms/mms

  • H+ (HSPA+; Evolved High-Speed Packet Access) er en videreudvikling af 3G-teknologien med højere datahastigheder. Står der H+ (Android) eller 3G (iOS) på din mobil, vil dataforbindelsen opleves hurtigere end ved almindeligt 3G

2G

2G er betegnelse for 2. generations mobilnetværk, som anvender teknologien GSM (Global System for Mobile communications). Denne teknologi vil kun være aktuel, hvis du befinder dig et sted uden 3G/4G.

  • 2G (GSM; Global System for Mobile communications) giver mulighed for at foretage kald samt sende og modtage sms/mms

  • E (EDGE; Enhanced Data rate for GSM Evolution) er en videreudvikling af 2G, som også giver mulighed for at surfe på nettet

Abonnement Hvilket abonnement passer dig?  Sammenlign abonnementer

Vil du kontaktes med et godt tilbud? 

Udfyld felterne nedenfor, så ringer vi til dig i løbet af 1-2 timer inden for normal arbejdstid.


Hos 3Business arbejder vi hver dag på at finde den bedste løsning og service for dig og din virksomhed.

Derfor kan I få en professionel rådgivning af vores kompetente business team, der står klar til at vejlede og hjælpe jer. Vi tilpasser jeres behov og står klar til at hjælpe alle hverdage.

Vi er lige her!
I skal blot indtaste jeres oplysninger i kontaktformularen her, og så kontakter vi jer indenfor 1 time på hverdage mellem 8-16.

Nysgerrig på hvordan vi opbevarer og anvender dine persondata? Så se vores Persondatapolitik

Din version af Internet Explorer er forældet

Vi anbefaler du opdaterer til nyeste version
eller benytter en anden browser

Microsoft har lukket for support af den version af Internet Explorer du benytter. Det betyder, at du ikke længere får sikkerhedsopdateringer og fejlrettelser, og du skal derfor opdatere til nyeste version.

Du kan også vælge at benytte en anden browser i stedet for Internet Explorer, fx. Chrome eller Firefox.

Det betyder også, at du på 3.dk ikke længere vil få den rigtige oplevelse af vores indhold. Siden kan se mærkelig ud og i værste tilfælde kan dele ikke virke for dig - fx. gennemføre køb.

Opdater Internet Explorer

Ok, jeg forstår. Besøg 3.dk alligevel

Dogg