Simkort og koder

Om Simkort og koder

Der er et antal koder tilknyttet din 3Mobil og de tjenester, 3 tilbyder. Nedenfor kan du læse nærmere om de enkelte koder, hvornår de skal bruges og om, hvad du gør, hvis du mister eller glemmer en kode.

Du kan ændre dine koder manuelt ved at gå ind i ’Indstillinger’ på din 3Mobil. På den måde kan du have den samme cifferkode på alle dine koder, så du ikke skal huske flere tal-kombinationer end nødvendigt. Koderne er din og vores sikkerhed for, at ingen kan misbruge din 3Mobil.

PIN-kode

PIN-koden følger med 3Mobilen og den startpakke, du får, når du tegner et abonnement hos 3.
Du finder PIN-koden i skrabefeltet, bagpå SIM-kortet. Når du tænder din telefon første gang, skal du taste den PIN-kode, der følger med 3Mobilen.  Herefter kan du ændre koden til en personlig kode. Den nye PIN-kode skal også bestå af fire cifre.

Lav din egen PIN-kode
Du ændrer din PIN-kode under ’Indstillinger’ i din 3Mobil. Det er helt sikkert at lave en ny PIN-kode, da overførslen mellem din 3Mobil og 3’s system bliver beskyttet med SSL-serversidekryptering. Sådan ændrer du din PIN-kode:

1. Tast **04* efterfulgt af din gamle PIN-kode
2. Tast *ny PIN-kode*ny PIN-kode#
3. Ring op

Du kan deaktivere din PIN-kode til SIM-kortet. Det anbefaler vi imidlertid ikke, da koden er din garanti for, at ingen andre kan åbne og bruge din telefon.

Forkert tastet PIN-kode
Taster du din PIN-kode forkert tre gange spærres dit SIM-kort, og du skal bruge din PUK-kode.

> Log ind i selvbetjeningen for at se din PUK-kode.

Kan ikke huske PIN-kode

Hvis du ikke kan huske din PIN-kode, kan du taste din PIN-kode forkert tre gange. Herved spærres dit  SIM-kort, og du kan ved hjælp af din PUK-kode låse SIM-kortet op igen og lave en ny PIN-kode.

> Log ind i selvbetjeningen for at se din PUK-kode.

Ændre pinkode

Du kan ændre din pinkode. Hvordan du gør afhænger dog af hvilken mobil du har. Læs mere i manualen til din mobil.

PUK-kode

PUK-koden følger med den startpakke, du får, når du køber en mobil hos 3. Taster du din PIN-kode forkert tre gange, bliver dit SIM-kort låst. For at låse SIM-kortet op, skal du taste PUK-koden.

> Log ind i selvbetjeningen for at se din PUK-kode.

Bemærk at hvis du taster din PUK-kode forkert 10 gange, kan du ikke bruge dit SIM-kort, og du skal have et nyt. Du kan bestille nyt SIM-kort i selvbetjeningen. 

Du skal være opmærksom på, at prisen for et nyt SIM-kort er 100.- kr.

Låst PUK-kode

Efter 10 forsøg med forkert PUK-kode er dit kort låst og du skal have et nyt SIM-kort.

> Log ind i selvbetjeningen og vælg 'Nyt SIM-kort'

Kan jeg slå koderne fra?

Du kan slå din PIN-kode til SIM-kortet fra, men vi anbefaler det ikke. 3Svarskoden anvendes kun hvis du aflytter dine samtaler fra udlandet eller fra en anden telefon. Denne kode kan ikke slås fra.

Glemt kode

Hvis du har glemt din kode skal du kontakte kundeservice.

3Svar kode

Du bliver bedt om at vælge en adgangskode, første gang du ringer til 3Svar. Denne adgangskode skal du bruge når du aflytter din 3Svar fra en fastnettelefon.

Din konto låses efter tre forkerte indtastningsforsøg. Du kan åbne den igen ved at ringe til Kundeservice. Du kan altid ændre din adgangskode ved at ringe til 3Svar på 31 13 33 33.

SIM-kort

SIM-kort står for ’Subscriber Identity Module’, og er det kort, der skal sidde i din 3Mobil, for at du kan bruge den. SIM-kortet ligger i den velkomstpakke, du får, når du tegner et 3Abonnement.For at åbne dit SIM-kort skal du taste din PIN-kode, som du også finder i din velkomstpakke.

Spærret SIM-kort
Taster du din PIN-kode forkert tre gange, bliver dit SIM-kort spærret. Du skal bruge din PUK-kode for at låse SIM-kortet op igen.

Kan du ikke finde din PUK-kode, kan du se den i selvbetjeningen.
> Log ind i selvbetjeningen

Mister du dit SIM-kort, kan du bestille et nyt via selvbetjeningen. Du skal være opmærksom på at prisen for et nyt SIM-kort er 100.- kr.
> Log ind i selvbetjeningen og vælg 'Nyt SIM-kort'.

Der står ’SIM-alternativ USIM-fejl’ i mit display?
Fejlmeldingen betyder, at der muligvis er fejl på dit SIM-kort. Hvis du har mulighed for det, kan du indsætte dit SIM-kort i en anden 3Mobil. Vises en lignende tekst, skal du have et nyt SIM-kort gennem vores kundeservice. Fungerer SIM-kortet i 3Mobilen, er det din 3Mobil.

Har du mistet din PUK-Kode?

> Log ind i selvbetjeningen for at se din PUK-kode.

Bestilling af nyt SIM-kort

Du kan bestille nyt SIM-kort via Mit3:

> Log ind i selvbetjeningen og vælg 'Nyt SIM-kort'. 

SIM-kortet bliver sendt til din folkeregister adresse og vil være på din adresse indenfor ca. 2 hverdage.

Prisen for et nyt SIM-kort er 100 kr. og vil fremgå af din næste faktura. (Vi kan desværre ikke sende nyt SIM-kort, hvis du har hemmelig adresse). 

Aktivering af nyt SIM-kort


Aktivering af nyt SIM-kort via Mit3

> Log ind i selvbetjeningen og vælg 'Nyt SIM-kort'. Her bliver du bedt om at indtaste det 19 cifrede SIM-kortnummer (findes på selve simkortet) og PUK-koden (findes bag på simkort holderen i skrabefeltet).

Dit nye SIM-kort bliver aktiveret inden for 24 timer. 

Aktivering af nyt SIM-kort via tast-selv-service på tlf. 70 313 746

  • Ring til os på tlf. 70 313 746
  • Indtast dit personnummer
  • Indtast din aktiveringskode som er dit telefonnummer
  • Indtast det 19 cifrede SIM-kortnummer (findes på selve simkortet)
  • Dit nye sim-kort er nu aktiveret inden for 24 timer. 

Netværkskode

Netværkskoden/Spærringskoden bruges, når du vil benytte spærringstjenesten så du f.eks. kan spærre for udgående opkald. Du får koden, når du tilmelder dig tjenesten hos vores kundeservice. Som standard er koden 0000.
Har denne side den information, du søger?
Ville du ringe til 3, hvis du ikke fandt dit svar på hjemmesiden?

Evt. kommentarer til, hvad du ikke kunne finde?

Tak for hjælpen.

Vær opmærksom på at du ikke kan opsige dit abonnement via denne funktion.

http://www.3.dk/Privat/Kundeservice/Hjaelp_til_mobilen/Services/Simkort-og-koder/