iPad/iPad Air

Aktivering af iPad

Denne guide tager udgangspunkt i, at din iPad / iPad Air er opdateret med nyeste version af iOS, i dette tilfælde iOS 7. Under punktet Softwareopdatering, kan du se hvordan du opdaterer til nyeste version af iOS, såfremt din iPad ikke er opdateret.

Tænd for din iPad som vist herunder, ved at holde on / off knappen inde i ca 5 sekunder.

Når iPad er tændt med et SIM-kort isat, vil den bede om en pin kode, dette er den 4 cifret kode der er tilknyttet SIM-kortet. Tryk på 'Unlock' som vist herunder, og tast den 4 cifret kode.

Vælg et sprog.

Vælg et land.

Vælg om du ønsker at slå lokationstjenester til og dermed få adgang til eksempelvis lokale vejrudsigter, korttjenester og opdateringer på Facebook med lokation.

Vælg om iPad skal indstilles som en ny iPad, eller om du har en eksisterende kopi af en iPhone liggende på fx iCloud.

Guiden beder dig nu enten logge ind med et eksisterende Apple-id eller at oprette et nyt. Har du ikke et Apple-id klikker du på Opret Apple-id og følger guiden. Hvis du allerede har et Apple-id, logger du blot ind med dette. Et Apple-id benyttes blandt andet til at købe 'apps' fra app-store på iPad.


Du bliver nu bedt om at acceptere Apples vilkår. Dette gør du ved at klikke på 'vilkår og betingelser for IOS', og derefter trykke på 'enig'.

Du vil derefter blive mødt af muligheden for at vælge en kode til din iPad. Denne kode vil skulle indtastes hver gang iPad tændes fra standby, selvom en eventuel pinkode på simkortet bliver slået fra.

Herefter bliver du bedt om at vælge, om du vil sende data til Apple, hvis din iPad eller en applikation bryder ned. Dette er med til at hjælpe Apple med at rette generelle fejl ved iPad.

Din iPad er nu klar til brug.

Dataopsætning

Hvis din IPad ikke vil gå på internettet, kan der være flere årsager.

Tjek om din iPad tilslutter til det korrekte adgangspunkt/APN således:

Gå til Indstillinger > Mobildata, og aktivér Mobildata

Tjek derefter om APN-indstillinger er korrekt, ved at klikke på APN-indstillinger.

Benytter du et data-abonnement i din iPad, skal du benytte dette APN:

bredband.tre.dk

Benytter du et telefon-abonnement i din iPad, skal du benytte dette APN:

data.tre.dk

Virker internetforbindelsen fortsat ikke, kan det løse problemet at nustille netværksindstillingerne.
Det gøres således:

Gå til Indstillinger Generelt

Vælg Nulstil netværksindstillinger

Vælg Nulstil Netværksindstillinger, og indtast en evt. kode til din iPad.

Email-opsætning

For at opsætte en e-mail konto på din iPad, skal du vælge indstillinger og derefter 'E-mail, kontakter, kalendere' vælg den pågældende e-mail udbyder. Hvis din e-mail udbyder ikke er vist på denne list, skal den oprettes manuelt. Hertil skal der bruges e-mail oplysninger fra det selskab din e-mail ligger hos.

Vælg Indstillinger og derefter 'E-mail, kontakter, kalendere' og derefter 'Tilføj konto'.

Vælg 'Andre'

Vælg 'Tilføj e-mailkonto':

Indtast dine mailoplysninger.

Hvis du bruger en IKKE webbaseret e-mail (Gmail, Hotmail, Yahoo mv. er webbaseret), skal du bruge 3's server til udgående post, når du er på 3G/4G netværket:
server: smtp.3.dk
port: 25
SSL: Fra

Meddelelsescenter

Du kan finde alle dine meddelelser, såsom beskeder, mails, kalenderpåmindelser ved at slide ned fra toppen af skærmen.

Dette kan gøres uanset hvilken app eller lign, du er inde i.

Du kan ved at trykke på en af de meddelelser, der er i meddelelsescentret, komme direkte ind i den dertilhørende app, fx beskeder.

Gå i indstillinger og under meddelelsescenter. Her har du mulighed, for at definere hvilke ting der skal være vist i meddelelsescentret.

Ved at trykke på rediger i øverste højre hjørne, kan du ændre rækkefølgen i hvordan meddelelserne vises.

- For at fjerne et af emnerne fra meddelelsescentret, skal denne vælges, og meddelelsescenter deaktiveres under dette emne. Under hver etiket, kan du vælge hvordan advarselsformatet skal vises.

Ingen: Der vises intet omkring den notifikation, som du har, f.eks. en BESKED

Banner: Der vil blive vist et lille banner øverst på iPad'en, uanset hvilket program du er inde i. Dette forsvinder efter få sekunder. Vil du svare med det samme, f.eks. på en BESKED, så tryk blot på banneret, og du kommer direkte ind til at kunne svare på beskeden.

Advarsler; Der vil komme en pop up, hvor du kan vælge luk eller svar. Denne pop up forsvinder ikke, før du selv aktivt har valgt hvad du vil gøre med meddelelsen

Under hver etiket, kan du vælge om der skal vises en meddelelse på ”lockscreen/skærmlås”. Hvis dette er slået til, kan du direkte fra ”lockscreen/skærmlås”, kunne f.eks. svare på en BESKED.

Gmail opsætning

Gå til 'Indstillinger', 'E-post, Kontakter, Kalendere' og derefter 'Tilføj konto'

Vælg 'Gmail' og indtast dine oplysninger

Tryk på 'Næste', og din Gmail er sat op på din iPad.

Hotmail/Outlook.com opsætning

Gå til 'Indstillinger', 'E-post, Kontakter, Kalendere' og derefter 'Tilføj e-mailkonto'


Vælg Outlook.com (Har erstattet Hotmail.com)


Indtast E-post, Adgangskode og en beskrivelse


Nu er din hotmail klar til brug, på din iPad.

Softwareopdatering

Vælg 'Indstillinger' og derefter 'Generelt', under generelt vælg 'Softwareopdatering'

Hvis du har nyeste software vil beskeden være "Softwaren er ajour.", hvis du har en ældre version vil du få muligheden for at opdatere (Husk at være tilsluttet WiFi-netværk).

Du kan også tilslutte din iPad til iTunes via din computer for at tjekke, om du har den seneste version af softwaren.

NB: Husk altid at lave en sikkerhedskopi inden du opdaterer softwaren på din iPad.

Spærring af udlandsdata

Sådan spærrer du for udlandsdata på din iPad:

Gå i 'Indstillinger' og derefter 'Mobildata'


Deaktivér Dataroaming (knappen skal være grå/hvid!)

Muligheden for brug af data på udlandske netværk, er nu deaktiveret.


Sikkerhedskopiering

Du kan tage sikkerhedskopi af din iPad direkte på iCloud, som er en gratis tjeneste fra Apple.

Gå til 'Indstillinger, 'iCloud' og derefter 'Lagring & Sikkerhedsk.'

Derefter klikker du på 'Sikkerhedskopier nu'. Du skal være tilsluttet Wi-Fi.

Har denne side den information, du søger?
Ville du ringe til 3, hvis du ikke fandt dit svar på hjemmesiden?

Evt. kommentarer til, hvad du ikke kunne finde?

Tak for hjælpen.

Vær opmærksom på at du ikke kan opsige dit abonnement via denne funktion.

http://www.3.dk/Privat/Kundeservice/Hjaelp-til-mobilt-bredbaand/Tablets/Apple/iPad/